Drömfabriken i Dieppe

( D i e p p e – F r a n k r i k e )
Besöker du den franska kuststaden Dieppe och färdas längs Avenue de Breaute så dyker en staty upp. Den föreställer Jean Rédélé som föddes här 1922 och var stadens främste ambassadör fram till sin död 2007. Han grundade nämligen Alpine 1955 och fjorton år senare öppnade Rédélé en numera legendarisk bilfabrik i sin födelsestad. Här tillverkas även nya Alpine A110 och vi har gjort ett exklusivt besök.

”Vi är en passionerad tillverkare som bygger bilar för passionerade människor”. Det säger Alpines vd, Sebastien Erphelin, inför vår stundande rundvandring i drömfabriken. Sedan 1973 är det Renault som äger varumärket och trots en rad stora segrar både i rally och på bana lades tillverkningen ner 1995. Då hade över 30 000 bilar lämnat fabriksportarna.

Kvalitet och kvantitet
Men nu reser sig Alpine ur askan och första bilen ut är A110 Première Èdition. Att man fattat rätt beslut gällande återkomsten bevisas av att hela upplagan om 1955 exemplar sålde slut på två veckor. Fransmännen blev tagna på sängen av populariteten och fick snabbare än planerat erbjuda A110 Pure och A110 Lègende. Under fem dagar såldes ytterligare femtusen bilar och alla ska tillverkas här i Dieppe. Byggtiden ligger på tio dagar per bil och fabriken sysselsätter 400 personer som jobbar i enkelskift.
Därmed ligger maxkapaciteten på 6000 bilar årligen och det är inte aktuellt att utöka. ”Vi satsar på kvalitet framför kvantitet, men får ändå inte glömma bort att vi har ett ansvar mot våra ägare. Alpine måste tjäna pengar men vi skyndar långsamt till lönsamheten” berättar Sebastien Erphelin.

Passion och perfektion
Vi följer produktionslinan där de pressade karossdelarna i italiensk aluminium sätts samman fram till den minutiösa slutbesiktningen. Golvet är rent som i en operationssal och avsaknaden av buller är påtaglig. Renault har investerat drygt 370 miljoner kronor i fabriken men att bilarna byggs för hand är som alltid en sanning med modifikation. Människa och maskin jobbar snarare hand i hand. Motorn däremot delas med Renault Megane R.S. och tillverkas i Sydkorea. Vid slutet av linan står så en klassisk A110 Berlinette som bland annat tog en sensationell seger i Monte Carlo-rallyt 1971 med Ove ”Påven” Andersson bakom ratten. Släktskapet mellan den nya och gamla A110:an är slående. Grundaren Jean Rédélé tittar säkert ner på oss från sitt Alpine-blåa moln och ler.

Text & foto: Johannes Gardelöf och Willy Priske / CNP AB