Senaste nytt

Genève släpper alla hämningar

(G e n è v e – S c h w e i z)
Först avtäcktes Bugatti La Voiture Noire vars ofattbara prislapp landar på 120 miljoner och en stund senare debuterade nya Peugeot 208 för 120 000 kronor. 100-årsfirande Citroën visade en citykärra vars elektriska hästkrafter knappt är mätbara samtidigt som svenska Koeinigsegg firade 25 år med att ha världspremiär för en supersportbil som bjussar på 1600 hästar. Hjärtligt välkomna till Genève och världens galnaste, men underbaraste, bilsalong.

Aston Martin Vanquish
Bilsalongens största blickfång stod Aston Martin för i form av en ny mittmotorförsedd Vanquish. Supersportbilen tycks ha fått varje karossveck på rätt ställe – men vad som döljer sig under aluminiumkarossen vill inte britterna avslöja. Det rör sig än så länge om en prototyp, men faktum är att utställningsbilen ser väldigt produktionsklar ut. En tjugofemte Bondfilm förväntas ha världspremiär den åttonde april 2020 och kanske får vi se nya Vanquish i en av bi(l)rollerna.

Audi Q4 e-tron
I tyska Ingolstadt plockar man fram elbilar för glatta livet och målet är att ha fem modeller i produktion år 2020. Senaste tillskottet är nya Audi Q4 e-tron och suven mäter 459 centimeter på längden. Utseendemässigt hittar vi en uppdaterad version av tyskarnas berömda grill och på mittkonsolen trånar en ny infotainmentskärm på 12,3 tum. Elmotorerna är placerade på såväl fram- som bakaxeln och genererar därmed 306 fyrhjulsdrivna hästkrafter. Räckvidden på el utlovas bli 45 mil med fulladdade batterier.

BMW 7-serie
BMW hade världspremiär för en omarbetad ”sjua” då bayrarnas flaggskepp varit hos plastikkirurgen och genomgått några större kosmetiska ingrepp. Modellen har exempelvis fått fyrtio procent större njurar, strålkastarna har tunnats ut och motorhuven försetts med nya karossveck. Tittar vi i maskinrummet så erbjuds inte mindre än åtta olika motorer varav värstingen heter M760Li xDrive och har en maffig V12:a på 585 hästar. Men smakar det så kostar det, eller vad sägs om 1 647 000 kronor?

Bugatti La Voiture Noire
Det sägs att kärleken har ett pris och vi kan avslöja att det kostar hisnande 120 miljoner kronor att bli förälskad i Bugatti La Voiture Noire. Men även om du har pengarna så kommer inte kärleken att besvaras. Fransyskan är nämligen upptagen och våra källor säger att det rör sig om en specialbeställning från Ferdinand Piëch – mannen som lagt grunden till hela dagens Volkswagenkoncern där bland annat Bugatti ingår. Under den svarta karossen, som är en hyllning till legendariska Typ 57SC Atlantic, så vrålar 16 cylindrar och 1 500 hästkrafter.  

Citroën Ami One
Det är hundra år sedan den allra första Cittran såg dagens ljus och det firade fransmännen genom att visa en konceptbil vid namn Ami One. Den nätta lilla citykärran kombinerar strama linjer med en smart paketering och ska helt enkelt vara framtidens 2CV. Skapelsen kräver nämligen inget bilkörkort eftersom toppfarten är 45 km/h. Ami One påminner närmast om en tvåsitsig kub och den 250 centimeter korta elkärran ska klara tio mils körning med fulladdade batterier. Under utvecklingen har mottot varit att allting ska göras så enkelt som möjligt – men inte enklare.

Ferrari F8 Tributo
Ferrari 488 GTB ska förtidspensioneras och ersättaren heter inget mindre än F8 Tributo. Det är en läcker italienska med vågade linjer och namnet är en hyllning till V8:an på 3,9 liter som vunnit utmärkelsen ”Årets Motor” tre år i rad. Nu har maskinen förfinats ytterligare och levererar 720 hästkrafter samt 770 Newtonmeter. Därmed fixas noll till hundra på 2,9 sekunder medan tvåhundrastrecket passeras efter 7,8 och nöjet tar slut först när hastighetsmätaren visar 340 km/h.

Honda e Prototype
Honda e Prototype är en lådformad småbil som för tankarna till den första generationens Civic och serieproduktionen startar i höst. Föga förvånande handlar det om eldrift och räckvidden ligger på tjugo mil. Det är ingen revolutionerande siffra, men däremot utlovas en ny snabbladdningsteknik som ska fylla batterierna till 80 procent på en halvtimme. Interiören bjussar på en pekskärm som sträcker sig hela vägen från föraren till passageraren och de traditionella backspeglarna är därmed ett minne blott. Nu är det skärmar och kameror som gäller!

Kia Imagine
Imagine all the people in Genève… Kia presenterade en helt ny konceptbil som döpts efter John Lennons berömda hit. Imagine är en elegant familjebil som avslöjar hur det ser ut i utvecklingsfolkets spåkula på skämt och alvar. Koreanerna passade nämligen på att ge kollegorna inom bilindustrin en knuff i sidan genom att fylla hela instrumentpanelen med 21 stycken bildskärmar. Kia menar att det går inflation i antalet skärmar och Imagine är måhända ett rullande bevis på att det är dags att avskärma sig!

Koenigsegg Jesko
Det var med en tår i ögat som Christian von Koenigsegg avtäckte den vassaste supersportbilen som någonsin byggts i Ängelholm. Modellen är döpt efter pappa Jesko som var på plats helt ovetandes om den blixtsnabba hyllningen till den nyligen fyllda åttioåringen. Totalt ska 125 exemplar tillverkas (varav 90 är sålda) och prislappen är spikad till 27 miljoner kronor exklusive moms. Med E85 i tanken pressar V8:an ur sig otroliga 1 600 hästkrafter och Koenigsegg Jesko ska därmed klara drömnoteringen 300 mph – det vill säga 483 km/h!

Mercedes AMG GT R Roadster
Mercedes dragplåster i Genève är en tvättäkta friskluftsbil som ska tillverkas i 750 exemplar. AMG GT R kommer nämligen som Roadster och tyskarna har minsann inte snålat på krutet. Den körglada V8:an med biturbo levererar 585 hästkrafter och ger dig en oförglömlig körupplevelse. Accelerationen till hundra kirras på 3,6 sekunder och är du sugen på att testa toppfarten á 317 km/h kan det vara en god ide att fälla upp tygsuffletten. Det tar elva sekunder och kan göras i farter upp till 50 km/h.

Peugeot 208 GT Line
Peugeot har vässat klorna rejält och presenterade mässans fräckaste småbil – nya 208. Mest utstickande är fransosens ljuskällor vars design inspirerats av lejonet i nosen och lyser upp tillvaron med hjälp av tre horisontella klösmärken. Under huven erbjuds inledningsvis bensinare på 75, 100 respektive 130 hästkrafter samt en diesel på 100. Mest spännande är ändå e-208 och då snackar vi 136 eldrivna hästkrafter i kombination med ett batteri på 50 kWh. Vad sägs om räckvidden på 34 mil?

Porsche 911 Carrera S Cabriolet
Känner du för att rufsa om kalufsen ordentligt? Då ska du spana in nya Porsche 911 Cabriolet. Tyskarna bevisar återigen att det går att tillverka en snygg cabb med gott om krut. Boxersexan på tre liter levererar 450 hästkrafter, vilket resulterar i att 0-100 km/h rullar på 3,9 sekunder samtidigt som toppfarten är 306 km/h. Priset startar från 1 285 000 kronor och de första leveranserna rullar igång lagom till det är dags att cabba upp tygsuffetten i höst, något som för övrigt tar tolv sekunder.

Seat el-Born
Seats första elbil har tagit form i Barcelona men produktionen kommer faktiskt att ske hos pappa Volkswagen i tyska Zwickau. Själva namnet, el-Born, kommer från en av Barcelonas mest ikoniska stadsdelar och under det välputsade skalet döljer sig en elmotor på 204 hästkrafter. Därmed rullar färden till hundra på 7,5 sekunder samtidigt som elbilen är laddad för upp till 42 mils körning. Produktionen av Seat el-Born startar under 2020.  

Volkswagen I.D. Buggy
Det var i början av sextiotalet som Beach Buggyn fick sitt genombrott i soliga Kalifornien och vips blev sanden till guld för alla som sysslade med bilbyggsatser. Nu är det återigen dags att erövra sanddyner och badstränder med Volkswagen I.D. Buggy. Tja, konceptbuggyn är mer allvar än man först kan tro – tyskarna tänker nämligen sälja sin elbilsplattform till externa kunder och därmed blir det fullt möjligt att bygga elbilar i begränsad upplaga. Frågan är bara vem som blir först med att erbjuda framtidens strandloppa?

Text & foto: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB