Stort A för nya B-klass

( P a l m a – M a l l o r c a )
För snart femtio år sedan avskaffades betygen i ordning och uppförande, men på senare tid har det höjts röster för ett återinförande. Vi har hörsammat önskemålet i samband med provkörningen av nya Mercedes B-klass. Med tanke på hur genomarbetad den senaste generationen är och hur tysken beter sig på Mallorcas serpentinvägar ger vi B-klass stort A i både ordning och uppförande.

Det är knappast någon sensation att just toppeleven Mercedes kniper betyget. Tyskar är kända för att vara perfektionister ända ut i fingerspetsarna och nya B-klass är ett praktexempel på att så är fallet. Här får man nämligen det mesta av det bästa gällande säkerhet, körhjälp, komfort, utrustning och lyx.

Ordning
För att börja med det som möter ögat så kan man konstatera att det faktiskt finns snyggare leksaker än B-klass i Mercedes nybilsgarage. Bottenplattan delas med A-klass och bilarna har exakt samma mått utom på höjden där dagens testkärra är tolv centimeter högre. Det är hemligheten till B-klass goda utrymmen och flexibla bagage, men formen gör också tysken till hedersmedlem i bussiga klubben. Väl inne i bilen är det däremot bara fördelar med högbygget. Kupén blir betydligt luftigare och sittpositionen högre, vilket också påverkar benutrymmet positivt såväl fram som bak. Här är influenserna från storebror E-klass och lillebror A-klass tydliga, speciellt om man spanar in de heldigitala instrumentklustren och turbinformade ventilationsutblåsen.

Uppförande
Att ratta 442 centimeter korta B-klass är en trevlig upplevelse, inte minst för att stolarna är sköna och att glasytorna gör utsikten bedårande. Även motorerna känner vi igen från lillbrorsan och bensinarna bjussar på 136, 163, 190 samt 224 hästkrafter. Vi provkörde dock dieselfyran B 200 d på 150 hästar och maskinen kamperar ihop med en underbar åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Noll till hundra rullar på 8,3 sekunder och dieselspisen är den första i sitt slag som lever upp till miljöklassningen i Euro 6d. Förutom denna så erbjuds även dieselmaskiner på 116 respektive 190 hästkrafter. Det svenska grundpriset börjar från 256 900 kronor och då ingår relativt mycket utrustning, men är du ute efter alla hypermoderna förarassistanssystem så blir det att hosta upp ytterligare 20 800. Det svider förstås – men vid dagens slut ger vi som kritiska magistrar praktiska B-klass stort A i ordning och uppförande.

Tekniska data för Mercedes B 200 d 2,0 8G-DCT

Motor: 4-cyl dieselmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 150 hk mellan 3 400-4 400 varv/min.
Max vridmoment 320 Nm mellan 1 400-3 200 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,0 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 273, längd 442, bredd 180, höjd 156.
Tjänstevikt 1 535. Bränsletank 43 liter.
Prestanda: Toppfart 219 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,3 sek.
Förbrukning/Miljö: 4,9 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 128 g/km (WLTP).
Pris: 306 900 kronor.

+ Plus…
Flexibilitet och utrymmen
Hög standardutrustning
Trevliga köregenskaper
Drivlinan

Minus…
Bland de dyraste i klassen
Bara två års nybilsgaranti

Text & foto: Willy Priske och Johannes Gardelöf/CNP AB