När vemodet rullar in

( L u l e å – N o r r b o t t e n )
”En kusttanker som stampar genom drivisen i Kvarken”. Jerry Williams känslomässiga tolkning av Ted Ströms ”Vintersaga” ger oss ståpäls under provkörningen av nya Volvo V60 Cross Country. Vi befinner oss nämligen i snöröken på Bottenvikens isvägar och känner bokstavligen hur det stora vemodet rullar in. Bilen är som gjord för vårt bistra och gråkalla vinterland.

Luleå har något så speciellt som kommunala isvägar och därmed kan man under vintern ta bilen till flera av öarna i skärgården. Det är en väldigt speciell upplevelse som vi gör tillsammans med en ny Volvo som bjussar på sex centimeters höjd markfrigång och äventyrligare design. Från havet blåser en isande, gråkall vind men inuti vår V60 Cross Country är det varmt och tryggt.

Smak av äventyr

Volvo Cars försäljning går som den råmande Lapplandspilen – på räls och förra året såldes 642 253 bilar. Omsättningen ökade till 253 miljarder kronor och rörelsevinsten landade på 14,2 miljarder. Dessutom har 2019 börjat riktigt positivt på hemmaplan och den stora kioskvältaren i januari blev V60 med 1227 registreringar. Nu ska den siffran späs på ytterligare med hjälp av nya V60 Cross Country och det är bilen som vi just nu susar fram med på Bottenvikens halvmetertjocka istäcke. Utseendemässigt rör det sig om en förfinad front, skärmbreddare och ett antal stöttåliga plastattiraljer. Nu går det förvisso att få såväl hasplåtar som sidolister i rostfritt stål, men det blir att hosta upp 11 900 kronor extra. Även interiören är i grunden så gott som identisk med vanliga V60 och visst kunde man ha önskat lite mer äventyrskänsla inuti kupén.

Lyckligt slut

Det finns dock en sak som utmärker sig och vi snackar markfrigången på 21 centimeter. Det är ynka en centimeter mindre än hos XC60 och gör enorm skillnad tillsammans med fyrhjulsdriften när man kör i djup snö. Under huven på testbilen arbetar T5-motorn, vilket innebär en pigg och alert bensinfyra på 250 hästkrafter. Tyvärr går den här maskinen inte att beställa innan vecka 17, så först ut blir dieselfyran D4 på 190 hästar och den kan bli din från 369 900 kronor i SE II-utförande. Volvo hade dock enbart plockat med sig V60 Cross Country T5 till provkörningen och motorn visar sig från sin bästa sida när den ensam sliter i motvinden på Bergnäsbron. Den åttaväxlade automaten arbetar perfekt medan det följsamma chassit är specialgjort för Cross Country. Vintersagan får ett lyckligt slut men tyvärr fick vi inte uppleva den frusna törsten i kön till stadspuben i Luleå. Stället bommade igen 1988!

Tekniska data för Volvo V60 Cross Country 2,0 T5 AWD

Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 250 hk vid 5 500 varv/min. Max vridmoment 350 Nm mellan 1 800–4 800 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,3 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 288, längd 478, bredd 185, höjd 150.
Tjänstevikt 1 862. Bränsletank 60 liter.
Prestanda: Toppfart 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,8 sek.
Förbrukning/Miljö: 7,8 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 178 g/km.
Pris: Ej fastställt, men cirka 370 000 kronor.

+ Plus…
Markfrigång och fyrhjulsdrift
Trygga köregenskaper
Härlig komfort
Hög säkerhet

Minus…
Hög förbrukning vid vinterkörning
Inte så stora designförändringar

Text & Foto: Johannes Gardelöf och Willy Priske © CNP AB