Senaste nytt

Klassikerna som kör på i gamla hjulspår

Man brukar säga att den som ser framåt utan att se bakåt bör se upp. Så vad passar då bättre än att inleda det nya året med att utse världens 15 mest klassiska bilar – i alla fall enligt oss på bilnyhetsbyrån CNP. Förmodligen kokar redan blodet hos ett antal bilentusiaster och det är bara en tidsfråga innan topplocken ryker i vredesutbrott över bilvalen. Därför kryper vi redan nu till fälgkorset och ber om ursäkt.

Det är nämligen ett omöjligt uppdrag att göra en rättvis lista över världens mest klassiska bilar och till råga på allt med blott två simpla regler. Varje tillverkare får bara finnas representerad en gång och ingen ”klassiker” får vara nyare än tjugo år. Här finns förstås inga rätt eller fel utan bara olika tycke och smak. Vi har tänkt med hjärnan, valt efter hjärtat och helt sonika kört på magkänslan. Vips undrar man om inte bilarna var roligare förr?

DeLorean DMC-12 1981
Vem kan ha missat DeLorean DMC-12 från kultfilmerna om tonåringen Marty McFly och uppfinnaren Emmett ”Doc” Brown? Vi talar naturligtvis om ”Tillbaka till framtiden” där denna måsvingeförsedda irländare (grundaren John DeLorean var amerikanare men bilen byggdes i Belfast) i rostfritt stål gjorde ett oförglömligt intryck.

Porsche 911 Carrera RS 1973
911 Carrera RS är en rullande ikon och hyllad som en av de bästa landsvägsvagnarna som någonsin byggts. Porschen utklassade inte minst Ferrari 365 GTB på Daytona 24-timmars 1973 och motorn var naturligtvis en luftkyld boxersexa på 2,7 liter.

Volvo P1800 1962
1962 sändes den första säsongen av ”The Saint” med en ung Roger Moore i huvudrollen. När flera brittiska biltillverkare tackat nej till erbjudandet om att förse huvudrollskaraktären Simon Templar med en tjänstebil så åkte Roger Moore personligen till en Volvo-återförsäljare i London och resten är historia.

Citroën DS19 1955
Vare sig förr eller senare har en tillverkare visat upp en så revolutionerande bil som Citroën DS19. I stort sett allt var nytt – fjädringen, växellådan, bromsarna, ratten och karossformen. Det legendariska efternamnet uttalas ”déesse” och betyder gudinna på franska.

Jaguar E-Type 1961
Engelsmännen anklagas ofta för att vara stelbenta och småtråkiga – därför var det inte så konstigt att det utlöstes ramaskri den 19 mars 1961. Nej, Big Ben hade inte rasat och tiden stod inte stilla vid nollmeridianen i Greenwich. Däremot presenterade Jaguar en rullande sensation som idag ofta utnämns till ”världens vackraste bil”. E-Type var namnet!

Toyota 2000 GT 1967
Den enda japanaren på listan är självskriven: Toyota 2000 GT. Sportbilen är egentligen en riktig doldis och totalt tillverkades bara 351 exemplar. Designen förenar sport med elegans på ett helt unikt sätt och många entusiaster anser att 2000 GT är den vackraste bilen som någonsin rullat av ett japanskt monteringsband.

BMW M1 1978
Designen är signerad den italienska mästaren Giorgetto Giugiaro och under huven arbetar en sexcylindrig maskin på 277 hästkrafter. BMW M1 får därmed ta åt sig äran att utnämnas till Tysklands första supersportbil och tillverkades i 455 exemplar. Somliga tycker att formen är förvillande lik Lotus Esprit och det är inte så konstigt då även britten designades av samme italienare – Giugiaro.

Tucker ”Torpedo” 1948
Preston Tucker var mannen bakom framtidsbilen Tucker 48 som hade tusentals förhands-beställningar, men som trots det bara tillverkades i 51 exemplar. Grundaren anmäldes nämligen för aktiebedrägeri och bakom sammansvärjningen låg ”the big three” i Detroit. Mr Tucker friades dock från alla anklagelser men då var det redan för sent att rädda USA:s mest mytomspunna bil.

Mercedes 300 SL 1954
300 SL kallas för ”måsvingen” och det beror i sin tur på dörrkonstruktionen. Mercan hade ett väldigt komplext rörramschassi och därför blev dörrtrösklarna extremt djupa. Ingenjörernas lösning på problemet blev att placera dörrupphängningen i taket och voilà – måsvingen var född!

McLaren F1 1998
Listans modernaste deltagare är supersportbilen McLaren F1 som man slutade att tillverka 1998. Totalt byggdes 106 exemplar och fortfarande rankas denna unika britt med förarsätet i mitten som en av världens bästa supersportbilar.

Bentley Speed Six 1929 “Old Number One”
Den här kärran var den första som lyckades vinna Le Mans 24-timmars inte bara en gång – utan två. 1929 med Woolf Barnato och Tim Birkin bakom ratten och 1930 med Woolf Barnato samt Glen Kidston. Vips föddes det legendariska uttrycket ”Bentley Boys”.

Aston Martin DB5 1964
Är man uppväxt med James Bond så har Aston Martin DB5 sin alldeles speciella plats i hjärtat. Vem kan någonsin glömma Goldfinger där Sean Connery rattade den legendariska bilen från 1964 med kulsprutor i fronten och katapultstol?

Rolls-Royce Silver Ghost Touring 1907
Rolls-Royce tar brons trots att det handlar om silver. Närmare bestämt Silver Ghost från 1907 med den luxuösa karossen från Barker som kallas ”Roi de Belges” (kungen av Belgien). Detta legendariska ”silverspöke” är absolut en av världens vackraste bilar.

Ferrari 250 GTO 1962
Att bilvärlden är tokig bevisades den 25:e augusti 2018 på Pebble Beach Concours d’Elegance. Då klubbades en av blott 36 byggda Ferrari 250 GTO av RM Sotheby´s för 443 miljoner kronor, vilket är nytt världsrekord för en bil som sålts på auktion. Men faktum är att redan ett par månader tidigare så bytte ett exemplar från 1963 ägare under en privat tillställning för 704 miljoner kronor.

Bugatti Typ 57SC Atlantic 1938
Ettore Bugatti var en konstnärlig ingenjör som skapade rullande mästerverk och det ultimata exemplet är utan tvekan Typ 57SC Atlantic. Just den här svarta skönheten från 1938 ägs av ingen mindre än kläddesignern Ralph Lauren och dessutom finns ett ljusblått exemplar från 1936 hemma hos Walmart-arvtagaren Rob Walton. Bugatti 57SC Atlantic, med sin underbara kompressor V8, är listans självklara etta och de två kvarvarande exemplaren är bokstavligt talat värd sin vikt i guld.

Text: Johannes Gardelöf / © CNP AB