Mini med maxad körglädje

( M a l l o r c a – S p a n i e n )
Ingen plats kunde varit bättre vald för en provkörning av Mini Cooper S Cabrio än just Mallorca. Vägarna runt ön bjuder på varierande kurvor och rakor med vyer som gör alpvägarna avundsjuka. Vädret är ofta förträffligt och idag lyser solen från en klarblå himmel. Det är med andra ord öppet för ett ordentligt cabbtest med drottning Elizabeth som gäst.

Nya Mini Cooper S Cabrio är inte direkt ny utan snarare en uppdaterad version av modellen som kom 2016. Den största nyheten är att cabben nu finns med en 7-växlad dubbelkopplingslåda, vilket definitivt gör bilen roligare och rappare att köra – framför allt på de kurviga och smala asfaltsvägarna som följer Mallorcas kust.

Sätt din egen prägel
Cabrio talar sitt tydliga språk och här kombineras engelskt hantverk med tysk ingenjörskonst. Vår knallblåa testkärra med vita racingstrips är lättare än någonsin att personifiera och man kan bland annat få fräcka detaljer som den brittiska flaggan vävd på suffletten, man kan även få sitt egengjorda motiv 3D-printat vid handskfacket samt välja mellan otaliga klädslar och karossfärger. Ytterligare en rolig detalj är att framskärmarnas sidoblinkers kan förgyllas med valfritt namn. Testbilarna hade exempelvis hämtat sin inspiration från det engelska kungahuset och vi körde med självaste drottning Elizabeth. Baklyktorna har däremot en halv Union Jack-flagga medan de främre strålkastarna försetts med en cirkelformad ljusring. Baksätet är dock fortfarande gjort för benlösa och bagaget rymmer precis två kabinväskor.

Snitsig men dyr
Till en början upplever vi vår testbil som lite stel och tung – den kraftiga fyran på 192 hästkrafter till trots. Men när vi kommer upp i bergen och in på de smala serpentinvägarna så förändras allt. Nu kommer den stringenta styrningen och styva fjädringen till sin rätt och vi kan pressa bilen rejält. En stor del av nöjesfaktorn beror på den nya 7-stegade dubbelkopplingslådan som gör ett suveränt jobb. Att suffletten på gammalt hederligt brittiskt manér viks upp över bakdelen är läckert, men också en nödvändighet eftersom bagageutrymmet skulle försvinna om suffletten försvann neråt. Ska vi hitta något att klaga på så är det avsaknaden av skydd mot nackdrag som gör att det blåser rejält om öronen. Priset ligger med sina 288 900 kronor rätt högt och vid dagens slut så framstår Mini Cooper S Cabrio som en snitsig men ändå relativt dyr leksak. God Save the Queen!

Tekniska data för Mini Cooper S Cabrio 2,0 Essential
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra
ventiler per cyl. Max effekt 192 hk mellan 5 000-6 000 varv/min.
Max vridmoment 280 Nm mellan 1 250-4 600 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 7-stegad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,8 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 250, längd 385, bredd 173, höjd 142.
Tjänstevikt 1 370. Bränsletank 50 liter.
Prestanda: Toppfart 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,2 sek.
Förbrukning/Miljö: 6,3 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 145 g/km.
Pris: 288 900 kronor.

+ Plus…
Maximalt med köregenskaper
Snygg retrodesign
Kvalitetskänsla
Utstrålning

– Minus…
Minimalt med plats i baksätet
Inget skydd mot nackdrag

Av Willy Priske och Jenny Nilsson / CNP AB