( S t o c k h o l m )
Nu hårdnar kampen om vilken Volvo som kommer att bli populärast i Sverige. Den internationella världspremiären av nya V60 skedde på svensk mark och sättet man gjorde det på var en tydlig signal om att den här familjebilen är tänkt att stå på svenska garageuppfarter. 100 journalister från världens alla hörn bussades ut till två villor där bilarna och Volvos samlade expertis fanns på plats.
Tanken med att visa upp nya V60 på det här sättet är dels för att göra en annorlunda lansering och dels för att visa herrgårdsvagnen i sin rätta miljö. Husen man valt ut signalerade också med all tydlighet Volvos klassresa – det handlade inte om några folkhemskåkar direkt utan två magnifika hus belägna i Roslags Näsby och på Lidingö.
Inga tveksamheter
Första intrycket av nya V60 är att den ser ut som en förminskad V90 och Volvofolket förnekar inte att försäljningen kommer att ske på storebrors bekostnad. Det som talar mot V60 är just att det är en mindre bil – ändå är den tretton centimeter större än föregångaren och i lastutrymmet finns mer plats för såväl vovve som villarelaterade laster. Dessutom kan vi rent objektivt konstatera att nya V60 är snyggare med tuffare, sportigare och elegantare linjer. Interiören lämnar inga tveksamheter om vilket varumärke som gömmer sig i grillen eftersom det går en röd tråd genom hela det nya modellprogrammet. Därför kan man också prenumerera på nya V60 med ”Care by Volvo” och just nu kostar billigaste alternativet 6 799 kronor i månaden.
Rör om i grytan
Orderböckerna har redan öppnats och direkt från start erbjuds D3 (150 hk / 317 000 kr) och D4 (190 hk / 337 000 kr) samt T6 AWD (310 hk / 397 900 kr). Priserna har med andra ord tagit ett rejält kliv uppåt och ledningen sticker inte under stol med att det finns en gnutta oro att siffrorna ska skrämma vissa trogna kunder – men samma farhågor kom på skam med S/V90. Nu hoppas man att nya, Torslandabyggda, V60 ska följa samma mönster och det största frågetecknet gäller snarare den interna kannibalismen. Det väntar inte minst en spännande derbymatch mellan XC40 och kommande V60 Cross Country och frågan är hur många kunder som V60 kommer roffa åt sig från V90? Vi återkommer med svaren efter första provkörningen, men redan nu kan vi säga att Sveriges nya folkhemsbil kommer att röra om i grytan. Var så säkra!
av Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB