Hans fick en rivstart med nya bilmärket

För några år sedan upphörde försäljningen av Fordbilar, för några månader sedan fick Seffel Bil i Filipstad sluta med försäljningen av Kia. Nu tar företag ny sats med koreanska Ssang­yong, ett märke som på kort tid börjat säljas starkt i Sverige. Framgången märks inte minst i Filipstad. 

Seffel Bil är Filipstads äldsta bilföretag. Det startades 1964 under namnet Lars-Erik Seffel Bil. Den andre maj 2001 tog Hans och Susanne Sunesson över och kortade då namnet till Seffel Bil. Till en början sålde man Fordbilar och ett år senare blev företaget återförsäljare även av koreanska Kia och de två märkena såldes parallellt.

Seffel Bil är ett ganska litet företag och efter några år började Ford att påpeka att lokalerna var för små för att passa Ford. Diskussionerna ledde till att agenturen för Ford upphörde 2009.

Det fick till följd att företaget koncentrerade sig på Kia och utvecklingen gick bara uppåt. Men historien upprepade sig. Även Kia tyckte att Seffel Bil var för små och generalagenten sade upp avtalet. Det löpte fram till senaste årsskiftet.

– De tre senaste åren var de bästa vi haft med försäljningen av Kia, säger företagets vd Hans Sunesson. Totalt under de här åren sålde vi 800 nya Kia och det sista året sålde vi 80 nya bilar och det tyckte vi var bra.

I rätt tid
Lagom till att kontraktet med Kia upphörde hade Hans diskuterat med generalagenten för det nygamla märket Ssangyong. När Kia försvann täckte nu det nya märket upp precis lagom.

Ssangyong har tidigare varit aktuellt i Sverige. För ett tiotal år sedan misslyckades satsningen, mycket beroende på att den dåvarande generalagenten var för liten och hade för små ekonomiska resurser. Nu är det alltså dags för en come back och idag är förutsättningarna betydligt bättre. Det är det danska storföretaget Nic Christiansengruppen som har 650 anställda och omsätter fyra miljarder danska kronor årligen. Företaget importerar Hyundai i Danmark och även Land Rover och Jaguar i hela Skandinavien.

Indisk ägare
Sydkoreanska Ssangyong som företag liknar i stort konkurrenterna Kia och Hyundai. Ssangyong betyder två drakar och företaget startade redan 1954 och är numera Sydkoreas fjärde största biltillverkare efter Hyundai, Kia och Daewoo. Företagets ägs till största delen av indiska Mahindra & Mahindra, som ingår i en företagsgrupp som omsätter närmare sextio miljarder kronor per år. Den senaste större affären var för övrigt köpet av Ssangyong.

När Hyundai lanserades i Sverige smålog många åt bilen men numera har bilmärket växt kraftigt liksom Kia och idag småler ingen åt bilarna. Ungefär samma utgångsläge har Ssangyong haft.
– Tanken är att man ska expandera sakta men säkert i Sverige och skapa en säker grund i verksamheten, säger Hans.  Idag finns det tjugo återförsäljare i landet och målet är att fördubbla återförsäljarnätet i ett lugnt tempo. Själva har vi haft en mycket lyckad start och sålt betydligt fler nya bilar än vad vi räknat med.
Kunderna som tidigare köpt Kia av Seffel Bil kommer nu tillbaka efter några år och väljer att byta till en ny bil.
– Efter att ha tittat på våra Ssangyong och provkört så byter de märke, berättar Hans. Bilarna är minst lika bra som de andra märkena men priset är mer attraktivt.

I lov it
Den populäraste modellen är Tivoli, ett namn som anspelar på en italiensk stad strax norr om Rom. En påhittig marknadsmänniska kom också på att namnet går att läsa baklänges, ” I lov it”.
– Det är en riktigt bra bil som går att få med fyrhjulsdrift. Den är dessutom högbyggd vilket gör att det är lätt att ta sig in och ut ur bilen. Priset börjar på 149 900 kronor och det är ett bra pris med tanke på utrustningsnivån plus att det är fem års garanti, säger Hans.
Seffel Bil hade räknat med att sälja runt tjugo nya Ssangyong första året. Det målet nås nu redan under det första halvåret och till året slut tror Hans att det blir uppemot fyrtio nya bilar. När sedan ryktet om bilen sprider väntas försäljningen få en ordentlig skjuts.

I Värmland är Seffel Bil ensamma återförsäljare tillsammans med Frontbilar i Karlstad.
Ssangyong kommer stadigt med nya modeller och fram emot 2020 ska alla modeller vara utbytta mot nya. Närmast kommer en ny modell av Rexton som premiärvisades på bilmässan i Geneve för någon månad sedan. Det är en sjusitsig suv som rymmer hela familjen.
Som ohejdad bilentusiast har Hans Sunesson också ett stort intresse av den ryska bilen Lada som från början var en sovjetisk militärbil. Seffel Bil är en av bara sex återförsäljare i Sverige
– Det är lite kult över den bilen, säger Hans. Lada har en del färdigheter som ingen annan bil har.
Många jägare och skogsmänniskor kommer till Hans och köper en Lada. Ofta används bilen istället för en fyrhjuling av större modell. Seffel Bil har sålt Lada i tre år och försäljningen ligger stadigt på mellan sex och sju bilar om året.
– Det är en fyrhjulig bil som egentligen saknar finess men den tar sig fram nästan överallt, är robust och slitstark.

Här står Hans vid en Lada som nyss har sålts.

Enkel att laga
Skillnaden mot en vanlig fyrhjuling som används i skogen är att i en Lada sitter man ombonat med värme och ganska bra komfort även kalla vinterdagar.
– Ju sämre väg det är, desto bättre går Ladan skrattar Hans. Skulle det hända något är den enkel att laga, den startar alltid och har låg skatt. Priserna ligger på mellan 120 000 till 140 000 kronor beroende på utrustning och det är ju överkomligt.
Tidigare var Lada eller Vaz som den en gång hette, berömd för sin rikliga verktygsutrustning. Den kunde liknas vid en mindre bilverkstads, sade man skämtsamt. Även idag är verktygsutrustningen ungefär densamma även om den tidigare luftpumpen försvunnit.
– Lada är ingen bil som ligger mittemellan, Antingen hatar man bilen eller så älskar man den, avslutar Hans.

av Björn Hallin

Leave a Reply