Mio har byggt om butiken

Miobutiken har utökat lampavdelningen rejält konstaterar Per-Erik Karlsson och Karin Högfeldt-Jonsson

Nu har Mio i Kristinehamn fått en ordentlig uppfräschning. Hela butiken har byggts om invändigt med nya golv och nya visningsytor.

M_På mattan

Mio var ett av de första företagen på Drevstaområdet när anläggningen byggdes 1973. Lokalerna byggdes till 1988 med nya lagerutrymmen samtidigt som det gamla lagret blev butiksyta. Hela ytan är idag på runt 5 000 kvadratmeter varav butiksytan är cirka 3 200 kvadratmeter.
Nu var det dags för en ny ombyggnad. Tidigare hade butiken raka gångar med möblerna exponerade längs sidorna. Häromveckan blev arbetet klart och det innebär att ett närmare 400 meter långt gångstråk sträcker sig genom butiken. Borta är de raka ytorna och istället får besökarna vandra längs en slingrande gång som sträcker sig genom hela butiken med tydliga avdelningar för till exempel soffor, kök, vardagsrum med mera. Fler väggar har satts upp på de olika avdelningarna vilket gett en tydligare rumskänsla.
En nyhet är att avdelningarna för mattor och belysning har ett nytt koncept och avdelningen för inredningsdetaljer som glas och porslin och prydnadssaker har utökats rejält.
För den som är ute efter något speciellt eller som vill ha en kortare promenad finns det möjlighet att gena på några ställen. Hela golvytan har lagts om där gångstråket fått en ny nålfiltsmatta och resten av golvytan har fått ett drygt 2 000 kvadratmeter nytt parkettgolv. Längs kundvarvet har ett tiotal tv-apparater satts upp som visar aktuella kampanjer och olika priserbjudanden.

Sedan 1976 har butiken tillhört Mio-kedjan som idag omfattar 66 butiker. Utvecklingen har varit mycket bra och de senaste åren har kedjans omsättning slagit den övriga branschen. Utvecklingen har varit så positiv att Mio numera är större än konkurrenten Ikea vad gäller soffor.
– Vi närmare oss på flera områden och vi antar utmaningen att försöka bli större även inom andra segment, säger Per-Erik Karlsson som är butikschef.

Nedsläpp Grund

Etableringen av Ikea i Karlstad och Örebro har varit positiv även för de andra möbelbutikerna i området. När Ikea etablerade sig i Karlstad drog det nya möbelvaruhuset till sig stort intresse och det var mycket nyhetens behag som lockade kunderna till residensstaden. Numera har det visat sig att intresset för möbler ökat i området vilket betyder en ökad försäljning hos alla i branschen. Hos vissa lite mindre och hos andra lite mer.
Mio i Kristinehamn drar kunder från Degerfors, Karlskoga, Storfors, Filipstad, Gullspång och Väseområdet men många hittar hit även från Karlstad och givetvis från närområdet Kristinehamn.
Miobutiken har satsat på utökade öppettider och numera är det bara fem dagar om året som butiken är stängd. De övriga 360 är det öppet.

 

av Björn Hallin

Leave a Reply