Senaste nytt

Organisera köket så att du äter rätt och slänger mindre

SE-MATEN-DIETEN. Gör dina matval synliga eller dolda.

Intresserar du dig mer för kökets utseende än för innehållet i skåp och kyl? Då är du inte ensam, för det är vanligt i att göra precis det. Men resultatet kan bli att du äter fel och slänger livsmedel.

Det visar en undersökning som IKEA nyligen genomförde med fokus på matsvinn hemma. Och resultatet är inte överraskande. Kökets centrala placering och betydelse socialt är viktig i många hem.
Hur du organiserar köket kan dock påverka ditt ätbeteende. Enligt Brian Wansink, professor i beteendeförändring och författare till boken ”Mindless Eating: Why We Eat More Than We Think”, styr principen för hur lättillgängligt något är, vad vi äter och hur mycket vi äter. Med andra ord, ju mer vi ser av något, desto troligare är det att vi kommer att äta det.
Större medvetenhet om hur vi organiserar maten hemma påverkar inte bara vad du stoppar i munnen, utan också vad du slänger i soporna.

dragbild

SKÅPSORDNING. Rensa upp och organisera livsmedlen i köket så får du bättre koll på vad du äter och hur mycket du slänger.

Alla har någon gång kommit hem från mataffären bara för att upptäcka att matvarorna som nyss inköptes redan står i kylen. Faktum är att ett av fem hushåll regelbundet införskaffar dubbletter av mat- och dryckesvaror. Dessa extraprodukter hamnar ofta längst bak i skåpet och riskerar att passera bäst före-datum innan de används.
Enligt professor Wansinks forskning fattar människor fler än 200 matrelaterade beslut varje dag, och de flesta av dem kan de inte förklara. Men du kan påverka de val du gör gällande vardagsmaten genom att göra nyttig mat och dryck lätt att se. Och de mindre nyttiga sakerna mindre synliga.
Wansink kallar detta för ”se-maten-dieten” – nyttig mat längst fram, i ögonhöjd i kylen och nyttiga snacks i stället för godis i en genomskinlig burk på bänkskivan. Och använd stängd förvaring till det du inte vill frestas att äta för mycket av.

 

 

Leave a Reply