Succé för historisk racing i rekordstora Velodromloppet

Bergers Foto: Bengt-Åce Gustavsson

Historiens vingslag spred rekord och oljedoftande fläktar över Karlskogas Velodromloppet Oldtimer Grand Prix i helgen. Här kördes racing som förr, med fler historiska racerbilar, förare och större publik än historisk racing någonsin skådat i Norden. 6 000 åskådare såg den klassiska racertävlingen, vilket är rekord.
– Det här blev den succé vi drömde om, säger racinggeneralen Picko Troberg.

Racerdepån på Gelleråsbanan var som att vandra i en levande tidsmaskin, med tält, ”Dödstunnan”, dixieorkester, människor klädda i tidens anda och vackra racerbilar från 40- och 50-talet och ända fram till 80-talet. Det klassiska Velodromloppet, som startades 1959, var också som förr, racing för fulla spjäll och härliga motorljud. Rekordmånga, 305 bilar var anmälda till tävlingen. Förare från elva nationer tävlade – de mest avlägsna deltagarna kom från Australien och USA.
– Velodromloppet Oldtimer Grand Prix har blivit något mer än historisk racertävling, det är ett stort, roligt och familjärt evenemang med varma minnen från förr, säger Picko Troberg, niofaldig svensk mästare i racing och arrangör tillsammans med Racerhistoriska Klubben, RHK.

På banan slogs också rekord. I klassen där världens äldste aktive racerförare, Erik Berger, 90, kör med sin 270 hk starka Ford Escort DHL blev det sonen Anders Berger som tog hem segern. Anders blev också totaltvåa i loppet som vanns av skåningen Johan Sturesson i en Porsche 934/5. Men pappa Erik låg bra till men drabbades av problem:
– Det gick väldigt bra och fort till att börja med, jag körde mitt snabbaste varv någonsin på Gelleråsen, 1.14.1. Men sedan började tändningen krångla och motorn slog av flera gånger. Sen hade någon sladdat upp grus på banan efter S-kurvan, så där åkte jag av, men kom upp igen.
– Men den här helgen har varit otroligt fantastisk. Så stort trodde jag aldrig en avslutning på karriären kunde bli, sa en rörd och glad Erik Berger, tiofaldig svensk racingmästare.

Gamla rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist hade en tuff – men rolig – dag från sista startplats (han hade inte kört kvalificeringen) i sin stora amerikanare Ford Galaxie från 1963. Men ingen kan köra som Stig och han hade snart kört om hela det 33 bilar stora startfältet och slutade tvåa med snabbaste varvtid alldeles i hasorna på Victor Israelsson, Ford Mustang.
– Hade de inte gulflaggat varvet innan så hade jag vunnit, men det var roligt ändå, sa Stig.

En annan populär historisk racingklass var Formel Junior från 50- och 60-talen som hade inte mindre än 37 startande från Sverige, Storbritannien, USA och Australien. På de rekordfulla läktarna satt folk och njöt av banracing som den var förr.
– Historisk racing har aldrig haft så stort intresse, så mycket publik och så många bilar i en nordisk tävling som i årets Velodromloppet Oldtimer Grand Prix, 6 000 åskådare, vilket är nästan dubbelt så många som tidigare, över 400 fina klubbilar och sportbilar på utställning och en helt fantastisk stämning, berättar Picko Troberg som också lyfter fram tävlingen för den tidstypiska klädelegansen i depån, Concour de Charme.

Det blev norskt på modetronen, förstapriset vanns av Austin Healy-paret Eva och Per Vanne, från Moss. Näst finaste klädsel, 40-tal precis som deras bil, Cadillac Coupé -46, bars av Anette Hammer och Jan Johansson och på tredje plats kom Per och Birgitta Uddströmer från Gävle, som kör Bentley Turbo R -86.

Resultat från Velodromloppet Oldtimer Grand Prix 2015 finns på www.rhkswe.org.

velodromloppet2Stig Blomqvist Foto: Bengt-Åce Gustavsson

Om Velodromloppet Oldtimer Grand Prix
Traditionsenligt körs Velodromloppet på Gelleråsen i Karlskoga och 2015 får loppet ny status som Velodromloppet Oldtimer Grand Prix. Arrangörerna, racinglegenden Picko Troberg och Racerhistoriska Klubben, tar med sig av inspirationen från Goodwood Revival och satsar på ett större historiskt motorsportevenemang än någonsin tidigare. Alla klär sig i tidsenlig klädsel och det anordnas mängder av familjevänliga kringarrangemang. Mera bilutställningar, mera uppvisningar, mera för barnen… samt fulla startfält med racinghistoriska bilar från 20-talet fram till 80-tal.

 

Leave a Reply