Familjejuristen svarar jan 2015

Katarina Nordin Jur. kand.

familjejuristen_huvud

 

 

FrÄga;

Min dotter har blivit sambo. Hon och pojkvÀnnen har flyttat ihop i en nyinköpt bostadsrÀtt. Min dotter betalar mer Àn vad hennes pojkvÀn gör. Vad hÀnder om de separerar? Vad hÀnder om nÄgon av dem dör? GÄr det att skydda min dotter pÄ nÄgot sÀtt?

Svar;

Enligt sambolagen skall en bodelning göras vid separation eller dödsfall. Bodelningen görs pÄ samboegendomen, d v s permanentbostad och bohag köpt inför eller under samboförhÄllandet. Vid bodelningen delas samboegendomen i tvÄ lika delar oavsett vem som betalat egendomen. Vid dödsfall finns en skyddsregel för efterlevande sambo med innebörden att den senare har rÀtt att genom bodelning alltid erhÄlla samboegendom upp till ett vÀrde av tvÄ basbelopp. Detta Àven om det skulle innebÀra att den efterlevande sambon fÄr mer Àn hÀlften av samboegendomen.
Om man inte önskar att bodelningen skall ske med hÀlftendelning kan man upprÀtta ett samboavtal. Vid en separation eller ett dödsfall tar dÄ vardera parten sin egendom.
Eftersom sambor inte Àrver varandra behöver de upprÀtta ett testamente om de vill skydda den efterlevande sambon sÄ att denna fÄr bo kvar i bostadsrÀtten.
Din dotter och hennes sambo kan behöva diskutera med en jurist om vad som gÀller vid ett samboförhÄllande och pÄ sÄ sÀtt avgöra om de vill upprÀtta nÄgra handlingar eller inte.

familjejuristen_huvud

 

 

FrÄga;

Jag vill att mina barn och min frus barn skall fÄ lika mycket efter oss. Kan man bestÀmma det?

Svar;

Genom ett testamente kan den legala arvsordningen Àndras. Dock har era respektive barn alltid rÀtt att fÄ ut sina laglotter, hÀlften av arvslotterna som de skulle fÄtt ut om inget testamente funnits, vid era respektive dödsfall om de krÀver dem. Den andra halvan av kvarlÄtenskapen som inte Àr laglotter disponerar ni helt fritt och kan alltsÄ genom testamente förordna om att den andres barn skall dela pÄ den delen.

Hur testamentet skall utformas behöver ni diskutera med en jurist. Detta eftersom det finns olika sÀtt att formulera det och dÀrmed göra det pÄ ett sÄdant sÀtt att det uppfyller just era önskemÄl.

familjejuristen_huvud

 

 

FrÄga;

NÀr min faster nyligen dog hittade vi ett testamente som hon skrev 1962. GÀller det fortfarande efter mer Àn 50 Är?

Svar;

Ett testamente kan aldrig bli för gammalt sÄ ja, det gÀller fortfarande.

Mitt rÄd Àr dock att alla som har ett testamente bör gÄ igenom det med ca fem Ärs mellanrum. Detta för att se om det fortfarande uppfyller ens önskemÄl om fördelningen av kvarlÄtenskapen. OmstÀndigheter och relationer kan ha förÀndrats och det kan ocksÄ lagar ha gjorts.

 

Leave a Reply