Familjejuristen svarar dec 2014

Katarina Nordin jur.kand.

familjejuristen_huvud

 

 

 

FrÄga
Jag vill att min sambo fÄr sitta kvar i orubbat bo nÀr jag dör. Hur gör jag dÄ?

Svar;
För att förordna om din kvarlÄtenskap efter din egen död mÄste du upprÀtta ett testamente. Uttrycket orubbat bo kan man alltjÀmt se i Àldre testamenten. Idag undviker man att ange att nÄgon skall sitta kvar i orubbat bo eftersom det inte Àr nÄgon juridisk term. I testamentet kan istÀllet anges att bostad och bohag eller eventuellt hela kvarlÄtenskapen skall tillfalla efterlevande sambo. Om sÄ verkligen blir fallet efter din bortgÄng Àr beroende av hur din familj ser ut i övrigt, om du har barn eller inte, hur stora dina tillgÄngar Àr utöver bostad och bohag, om det finns nÄgot samboavtal sedan tidigare och vem som Àger bostaden. Om du har barn kan du endast genom testamentet förordna om hÀlften av din kvarlÄtenskap till annan Àn barnen, om inte barnen medger att du förordnar om hela kvarlÄtenskapen. För att fÄ en riktig genomgÄng av vad som gÀller just i ditt fall rekommenderar jag att du konsulterar en jurist.

familjejuristen_huvud

 

 

 

FrÄga
Jag och min tjej ska bli sambo. Ingen av oss har varit det tidigare. Vad behöver vi tÀnka pÄ?

Svar;
Det hĂ€r mĂ„ste bli ett allmĂ€nt svar vad som gĂ€ller generellt. Först och frĂ€mst Ă€r det viktigt för er att veta att ni efter det att ni blivit sambor fortfarande skall hĂ„lla isĂ€r era ekonomier. Var och ens bankmedel etc. Ă€r fortfarande var och ens. Ni kan ha ett gemensamt konto för gemensamma utgifter för t ex hyror, rĂ€ntor och mat. Bostad och bohag som ni införskaffar inför eller under samboförhĂ„llandet utgör samboegendom och skall enligt huvudregeln delas lika, oavsett vem som betalat, vid den bodelning som skall ske vid separation eller dödsfall. Om ni önskar att nĂ„gon annan ordning skall gĂ€lla för hela eller delar av er samboegendom mĂ„ste ett samboavtal upprĂ€ttas. Annan egendom Ă€n gemensamt införskaffad bostad och bohag Ă€r inte samboegendom och för sĂ„dan Ă€r det viktigt att kunna visa vems egendomen Ă€r. Om ni t ex. skaffar en bil tillsammans skall ni hos bilhandlaren begĂ€ra att bĂ„da tvĂ„ skall stĂ„ pĂ„ köpekontraktet. Detta för att visa att ni blir Ă€gare bĂ„da tvĂ„ trots att endast en kan stĂ„ som Ă€gare i bilregistret.  Viktigt att veta Ă€r vidare att sambor inte Ă€rver varandra. Det innebĂ€r att om ni vill att den efterlevande sambon skall Ă€rva den som avlider först mĂ„ste ni upprĂ€tta ett testamente. Hur detta skall utformas Ă€r beroende av familjesituation men Ă€ven egendomsförhĂ„llanden. Om inte nĂ„got testamente finns gĂ€ller arvsordningen enligt Ärvdabalken. Den reglerar att i första hand Ă€rver barnen den som avlidit. Om barn inte finns Ă€rver förĂ€ldrar eller syskon om förĂ€ldrarna inte finns kvar i livet osv. Har ni eller fĂ„r ni barn tillsammans Ă€r min rekommendation att ni bör övervĂ€ga att gifta er. Ett gift par med gemensamma barn Ă€rver varandra före barnen. Detta kan man aldrig uppnĂ„ fullt ut genom att upprĂ€tta ett testamente.  Mina rekommendationer blir alltsĂ„ att fundera om ni vill upprĂ€tta samboavtal och/eller testamente. För att gĂ„ igenom era behov utifrĂ„n era förutsĂ€ttningar tycker jag ni skall kontakta en jurist. Denna hjĂ€lper ocksĂ„ till att upprĂ€tta handlingarn sĂ„ att de blir korrekt utformade.

 

 

Leave a Reply