Hasse började med Karlskogas häftigaste EPA

Hasse Svedberg i Karlskoga kombinerar sin entusiasm för bilar med ett stort kunnande inom svetsning och plåtarbeten. – Nästan en förutsättning för att man ska kunna ha den här hobbyn. Annars blir kostnaderna helt orimliga.

Hasse har varit intresserad av bilar ända sedan ungdomen. Efter vad vi fått veta hade Hasse redan i ungdomen Karlskogas häftigaste EPA, byggd på en Volvo Duett. Intresset ärvde han efter sin far och farfar. Det var också hans far som skaffade den verkliga pärlan i Hasses bilsamling.

H5_V H4_v

Aston Martin pärlan
– 1995 köpte min far en -54 års Aston Martin DB 2/4 i Kristinehamn. Bilen hade stått isärplockad i 30 år. Dessutom satt det helt fel motor i bilen.
Efter ett långt arbete där den ”första kombikupén i världen”, som Hasse kallar den, plockades ner i molekyler för att återuppstå i princip i nyskick.
Modellen DB 2/4 kan nog betraktas som den första kombikupén, eftersom den var en Aston Martin DB 2 med uppförstorad kupè och möjligheten att fälla baksätets rygg för att få plats med större prylar.
Istället för den amerikanska Chevrolet corvette V 8-an, som satt i bilen när den köptes, finns nu originalmotorn, en rak sexcylindrig motor på 2,6 liter från Lagonda på plats.
– Motorn har en egen historia. David Brown (därifrån modellnamnet DB), som ägde Aston Martin hade ingen motor för sina sportbilar,  så då köpte han helt enkelt biltillverkaren Lagonda.

H10

En 2,6 liters rak sexa från Lagonda driver Hasse Svedbergs Aston Martin DB 2/4.

H7

Klassiska rallybilar
Två klassiska Ford Escort finns också i samlingen. En helt rallyklar Ford Escort RS 2000, exakt utformad som den bil Björn Waldegård vann RAC-rallyt med 1977. Visserligen säger reklamen på bilen ”British Sideways” och inte som på originalet British Airways.
– Den här bilen har jag i princip renoverat från grunden. Det som jag inte rört än är växellådan, en bil som för övrigt kördes med framgång av Stig Andervang i 1986 års SM.
Hasse har helt utifrån Björn Waldegårds förlaga knackat till skärmbreddare och spoilers i aluminium. I bilen sitter Fords så kallade Pintomotor, som levererar ca 190 hk. Den andra Escorten som är från 1973 ska, när den bli klar få ett rallystuk med ny Ford crossflowmotor och annat godis. Den här bilen är lite speciell, eftersom den bara gått 4 000 mil och interiören har nästan nybilskänsla.

H2_v H3_vr

På flaket till den här pärlan kör man bland annat cement. Pickupinteriör i nyskick.

Amerikanska ”nyttobilar”
Självklart måste man också ha en familjebil av äldre sort, som ska rymma fru, barn och hundar.
Valet föll på en ”riktig” amerikanare, En Ford Galaxie stationsvagn från 1964.
– Det jag gillar med den här bilen är att den representerar en epok i amerikanskt bilbyggeri, där allt andas framtidstro. Varje årsmodell blev vräkigare och större. Allt kunde bara bli bättre…, berättar Hasse, vars intresse för amerikanska bilar gått upp och ner. Just nu är det ganska upp, för i samlingen finns också ”firmabilen” en -56 års Ford F-100 pickup. Ett projekt, som kom att bli mycket större än det var tänkt från början.
– Jag köpte den i Sverige när den var ganska nyimporterad och tänkte att jag skulle greja till den så att den gick igenom besiktningen. Det slutade med en totalrenovering, som pågått från 2006 till 2013.
Nyskick är väl den bästa beskrivningen av denna typiska amerikanska pickis, som Hasse faktiskt ska och har använt för tyngre transporter.
– Jag har faktiskt kört cement på den här!

H6


Ett av Hasses större projekt. När det är klart står en skinande blank Maserati årsmodell -59 på golvet.

Kundprojekt på gång
Hasse jobbar inte bara med egna intressanta projekt utan gör också jobb åt kunder.
– Just nu håller jag på att plåtlaga en Maserati 3500 GT årsmodell -59. Man kan väl säga att nedre delen av karossen var väldigt uppfrätt av ”vitrostens” härjningar. Hasse har skapat ny plåt i aluminium och Mäklarnytts reporter kan konstatera att det nog inte finns någon plåtform, som Hasse inte kan återskapa och på ett snyggt sätt infoga i den oskadade karossen. Plåtrenoveringen av Maseratin är ett omfattande jobb, som kommer att sluka många timmar innan det är dags för lack.
Hasse menar att det här är utmaningar han gillar.
– Här får man tänka till och använda sin kunskap och erfarenhet för att få till ett gott resultat. En så´n här raritet förtjänar ett gediget arbete!
H8
Ett mycket mindre, men ändå intressant projekt finns också i verkstaden.
– Jag håller på att nytillverka en tankhalva till en gammal Harley Davidson 1926. Förlagan är en rostig bit och här måste passformen vara perfekt för att halvorna ska passa ihop.
Hasse försöker kombinera sin bilhobby med att utföra renoveringar åt kunder.
– Jag vill att det ska bli en bra kombination mellan hobby och arbete. Blir det bara bilar blir det för mycket. Istället vill Hasse parallellt fortsätta med ordinära arbeten i firman Svedbergs Plåt.
Det finns mer projekt på gång att berätta om, t ex en replika av en rallystukad Saab V 4 i det utseende som Stig Blomqvists och Per Eklunds tävlingsbilar hade på 1970-talet. Mnytt återkommer!

H9Alla engelska bilar läcker olja?
Därför finns särskild plats
för en femliters oljedunk

 

 

 

Av Anders Björklund

Leave a Reply