Hög igenkänningsfaktor när museet visar vardagsdesign

På utställningen Scandinavian Design for Everyday Life som nu visas på Kristinehamns Konstmuseum står vardagsdesignen i centrum. Här visas bruksföremål som om inte alla så åtminstone de allra flesta av oss har ett förhållande till.

– Det är väldigt mycket igenkänning, säger Lena Örtlund, intendent på Kristinehamns konstmuseum, det är vardagsdesign man har i köksskåpet eller som fanns hos farmor.

Utställningen visar föremål från andra halvan av 1900-talet i plast, aluminium, glas och rostfritt stål. Vissa av dem är sällsynta och eftersökta av samlare, många ännu vanliga. Några av dem – exempelvis Sigvard Bernadottes välkända Margretheskål – finns rentav i produktion än i dag.

– Det är en kul blandning med allt från Stig Lindberg till matlådor märkta Electrolux, säger Erik Axelsson Omsford, kommunikatör på museet, det är en väldigt bred utställning.

Lena Örtlund och Erik Axelsson Omsford beundrar montern med plastföremål.

Igenkänningsfaktorn är hög, flera av föremålen så spridda att de känns tidlösa och självklara. I en av montrarna ligger en sax med orange plasthandtag. Så vanlig att den för många utgör sinnebilden av en sax. Här visas den intill står en plastservis i samma färg, får ett sammanhang.

– Många dras till plasten, menar Lena Örtlund, det är en rolig monter med mycket färg.

Föremålen i utställningen kommer från Thomas Lindblads samling, som anses vara den främsta samlingen av skandinavisk bruksdesign i världen. I samband med vernissagen fanns han på plats på konstmuseet för att berätta om föremålen, och han kommer komma tillbaka för ett föredrag senare under våren.

– 4 april kommer Thomas tillbaka och håller föredrag hos oss, säger Lena Örtlund.

Även Ruben Risholms skulpturer visas på Kristinehamns Konstmuseum

Parallellt med Scandinavian Design of Everyday Life visas 2024 års stipendiat Ruben Risholms utställning Transsubstantiationer, som består av ett antal stora träskulpturer. Risholm, som föddes i Karlstad, inspireras av mytologi och religion vilket syns i skulpturer som Meirothea och Sfinx som båda för tankarna till det antika Egypten, eller Ägget som kanske snarare väcker en känsla av något som skulle ha passat in ett grekiskt tempel.

– Det blir en kul kontrast mellan utställningarna, menar Erik Axelsson Omsford, med det funktionella, maskinella i vardagsföremålen mot det här otroligt organiska. Det är roligt att kunna visa så olika utställningar tillsammans.

Text & Foto: Nicklas Remmegård

Foto: Ruben Risholm

Foto: Kristinehamns konstmuseum