Helgtips v. 9

Vi välkomnar givetvis helgen med veckans helgtips, och denna vecka rekommenderar vi ett rafflande rättegångsdrama, en omistligt obehaglig läsupplevelse och tittning om en inte sällan underskattad del av rockhistorien. Trevlig helg!

FILM Tysk film får, med några få undantag, sällan särskilt stor uppmärksamhet och lockar lika sällan några större publikskaror till biograferna. Detta trots att det görs en hel del filmer av väldigt hög klass i detta vårt grannland. På SVT Play visas för tillfället tre klart sevärda tyska filmer, och jag skulle här särskilt vilja lyfta fram en av dem. Fallet Collini från 2019 är ett rättegångsdrama av yppersta klass. En italiensk man skjuter ihjäl ägaren av ett stort industriföretag. Den unge advokaten Caspar Leinen tilldelas uppdraget, till en början utan att veta att offret – Hans Meyer – är den man som i Caspars barndom tog honom under sina vingar och som han i mångt och mycket har att tacka för var han kommit sedan dess. Collini, som mördaren heter, vägrar sig något om sitt motiv eller vad som skett, men Leinen lyckas efter hand lägga pusselbit till pusselbit och det som kommer fram skakar om både honom och rätten, samtidigt som sprickan med familjen Meyer blir allt djupare.

Ett rättegångsdrama med thrillerkvaliteter. Vi ska inte spoila här, men det finns en scen framåt slutet av filmen där Meyers målsägandebiträde frågas ut av Leinen som bjuder på skådespeleri i absolut toppklass och är något av det absolut bästa jag sett i genren.

Fallet Collini finns på SVT Play till och med 26 mars.

BOK När Marieke Lucas Rijnevelds Min dyra ögonsten kom på svenska i höstas möttes den med så gott som idel lovord från kritikerna. Berättelsen, skriven helt utifrån förövarens förvridna perspektiv, skildrar hur en medelålders veterinär i ett samhälle på den nederländska landsbygden förälskar sig i en fjortonårig flicka på en av gårdarna han ofta besöker i jobbet. Vi kan se att han gör sig skyldig till övergrepp, men i sitt huvud ser han det som kärlek. Boken är hans försvarstal, hans berättelse om vad som hände den där sommaren, riktat ömsom till flickan – som genom hela boken benämns som ”du” – ömsom till rätten. Det är obehaglig läsning, jag fick flera gånger lägga ifrån mig boken. Inte för att stå ut med skildringarna av den grooming och de övergrepp han utsätter flickan för, hur han utnyttjar hennes sårbarhet och naivitet, hur han manipulerar henne, utan för att inte fastna i berättarens perspektiv, att luras in i hans känslostörda föreställningsvärld till att sympatisera och heja på honom. Det är rasande skickligt skrivet av Rijneveld, som lite sådär i förbifarten låter oss märka omgivningens ovilja att inte se vad som händer, som visserligen reagerar när flickans bror hittar hennes dagbok och deras kyssar avslöjas men inte särskilt mycket mer än att det blir gräl med hustrun och att hon blir arg på fjortonåringen för att hon förfört hennes make. Mellan raderna kan vi ana ett ganska slutet, ganska religiöst samhälle. Obehaglig men omistlig läsning.

TV Ikväll (fredag) visar SVT:s K Special dokumentären The Album: Skivomslagens historia. En film om några av skivomslag som blivit lika, eller till och med mer, klassiska som musiken på albumet. Fotografer och omslagsdesigners berättar om samarbeten med artister, och historier om hur några av de mest klassiska skivomslagen kom till utlovas. På 54 minuter hinner den inte gräva särskilt djupt om varje omslag (ska man nörda loss ordentligt får det säkert att göra tvåtimmarsdokumentärer om vart och ett av rockhistoriens mest ikoniska omslag), men ger en lättillgänglig översikt av en inte sällan förbisedd men betydelsefull del av rockhistorien. Hur många är vi inte som någon gång valt mellan två skivor i butiken för att gå därifrån med den med tuffast/snyggast/roligast/mest fantasieggande omslag?

Visas fredag 3 mars kl. 20:00 på SVT2 eller när som helst på SVT Play ända fram till 30 november 2025.

Nicklas Remmegård