För den som passerat genom centrala Karlskoga det senaste Äret har det varit svÄrt att missa att kommunens busstation fÄr ett ansiktslyft. Nu Àr projektet i sin absoluta slutfas, och 1 mars klipps bandet för den nyrenoverade, vÀlkomnande busstationen.
â Vi Ă€r fĂ€rdiga, sĂ€ger Malin Berglind, projektledare pĂ„ teknik och fastighet, nĂ€r vi pratas vid i mitten av februari. Vi har slutbesiktning pĂ„ torsdag, och sedan blir det invigning 1 mars.
Syftet med ombyggnationen har till största delen varit att göra busstationen frÀschare, trevligare och tryggare, och man har velat skapa en mer vÀlkomnande busstation dÄ det för mÄnga besökare Àr det första man möter nÀr man kommer till Karlskoga.
Man kan ocksÄ se det som en del i ambitionen att ge VÀrmlandsvÀgens strÀckning mellan busstationen och Folkets Hus ett lyft.
â Nu kan du se genom byggnaden pĂ„ ett annat sĂ€tt, och du kĂ€nner dig mer sedd, sĂ€ger Malin Berglind och berĂ€ttar att glaspartierna bestĂ„r av ett sĂ€rskilt glas som inte gĂ„r att krossa.
Renoveringen innebÀr ocksÄ att det för första gÄngen pÄ mÄnga Är nu kommer finnas butikslokaler pÄ busstationen.
â Vi har fĂ„tt in en hyresgĂ€st som ska driva kiosk i anslutning till vĂ€ntsalen, sĂ€ger Malin, och dĂ€rutöver har vi Ă€ven en cafĂ©lokal med mottagningskök och en mindre butikslokal.



De stora glaspartierna gör vÀntsalen öppnare och ljusare.
Intresset för de tvÄ senare lokalerna har varit stort, och Àven om det i skrivande stund inte Àr klart med nÄgra hyresgÀster har man gott hopp om att inom kort fÄ in verksamheter Àven dÀr. Man stressar dock inte, utan Àr noga med att hitta rÀtt verksamheter som kan bidra till att ge busstationen ett lyft.
â Jag tror att nĂ€r vi öppnar upp den nya busstationen och man ser flödet sĂ„ kommer intresset hos vĂ„ra caféÀgare öka Ă€nnu mer. Det ska vara trevligt att vara pĂ„ busstationen.
Text: Nicklas RemmegÄrd
Foto: Karlskoga kommun
mnytt.se MĂ€klarnytt och Motornytt