Stina Wollter ställer ut på Kristinehamns Konstmuseum

Lördag 11 december öppnar Stina Wollters utställning En slags rörelse på Kristinehamns Konstmuseum. Här visas Wollters måleri, fotografi och skulptur till och med 27 februari.

– Tyllmålningen var en njutning att måla, säger Stina Wollter och visar mot en stor målning av en flicka i en böljande rosa tyllklänning som täcker hela bilden.

Inspirationen till målningen var en bild på artisten Billie Eilish från Metgalan i höstas, där hon bar en klänning med ett enormt tyllsläp. Bilden är uppbyggd i många lager och hon beskriver det som att hon under arbetet med den omslöts av måleriet.

– Jag kommer göra många tyllmålningar, skrattar hon.

Lena Örtlund och Elin Jones på Kristinehamns Konstmuseum berättar att det är två år sedan de första kontakterna togs och att man ät glada och stolta över att utställningen äntligen är här.

– Det känns jätteroligt, säger Lena Örtlund. Hon menar att det ska bli spännande att öppna och att intresset för utställningen är stort.

På en hög sockel står en skulptur av Sara Danius iklädd sin ikoniska rosa-orange Nobelklänning och blickar ut över utställningssalen, strax intill skulpturen Dagsverke som berör patriarkalt våld. Stina Wollter använder ofta sig själv i sina bilder, något hon berättar att hon länge undvek då hon, liksom hela samhället, fostrats i att det var lite vulgärare när kvinnor använder sig själva i konsten, att de som försökte blev skammade.

– Jag använder gärna mig själv som projiceringsyta, säger hon, för mig själv och andra.

Fotografier, vissa av dem från början publicerade på instagram men transformerade till konstverk tack vare reaktionerna på dem, visas i ett angränsade rum. Stina Wollter berättar att hon alltid velat visa fotografi och måleri i skilda rum, och fortfarande inte vill blanda de två uttryckssätten.

Ett genomgående tema är kvinnor och feministisk kamp, att förhålla sig till gamla stereotyper och snabbt påklistrade etiketter. Verken i sig, vissa helt nya, andra med ett tiotal år på nacken, uppvisar dock en stor bredd i såväl teknik som uttryckssätt. Ett annat tema Stina Wollter jobbat mycket med är haren, med inspiration från en dikt av Werner Aspenström.

– Alla människor är haren, säger hon, emellanåt måste de korsa det öppna fältet.

Text och foto: Nicklas Remmegård