VD Edvin Resebo visar runt i AMEXCIS lätt futuristiska lokaler.

Karlskogaföretag i högteknologisk framkant

Med Karlskoga som bas och Wallenbergsfären i ryggen är AMEXCI ett högteknologiskt företag i framkant inom industriell 3D-printing.
– 3D-printing är en möjliggörare för att bygga nya digitala produktionskedjor och framtidssäkra svensk industri, säger VD Edvin Resebo.

Bakom glasrutan växer en titandetalj fram. Än så länge bara ett tunt skikt metall på en platta, snart kanske en rörkoppling, en maskinkomponent eller vad än kunden beställt.

Edvin Resebo förklarar processen medan han visar runt i de ljusa, lätt futuristiska lokalerna. I enkelhet matas en geometrisk konfiguration av det man vill printa in i maskinen, som sedan lager för lager bygger upp detaljen med metallpulver och fiberlaser. Han visar upp en printad detalj för kylning, med ett mönster som för tankarna mer till skulptur än komponenter för industrin.
– Det är en ganska oavancerad detalj, men den kan inte tillverkas på något annat sätt.

AMEXCI är ett ungt bolag, startat i december 2017 på initiativ av Marcus Wallenberg, ägt av en rad stora industriföretag. I januari året därpå påbörjades ombyggnaden av lokalerna, och snart hade en bedagad industrilokal förvandlats till en toppmodern anläggning för 3D-printing.
– Karlskoga har bra industriell infrastruktur, förklarar Edvin Resebo valet av Karlskoga som bas. Det är en bra ansats för att komma igång snabbt, vilket var viktigt när vi började.

Idag har man växt från tre till 22 anställda av sju nationaliteter, och även expanderat rent fysiskt. I en byggnad strax intill finns kontor, rakt över gården en lokal för skärande bearbetning där detaljerna passerar sista steget innan de är färdiga för leverans till kund.

Edvin Resebo menar att AMEXCI kommer fortsätta växa, att det är en nödvändighet för att möta en växande efterfrågan.
– Vi ser att det vi började med för fyra år sedan successivt växt in i produktion, säger han. Det är en glädje för oss att se att det leder till något konkret som löser reella problem.

Text & foto: Nicklas Remmegård