Ribban kan höjas frÄn nÀra nollenergi- till plusenergihus

Med vÀrmepumpar, solceller och smarta systemlösningar kan husen bli energiproducenter snarare Àn energikonsumenter.

De nya reglerna för nÀra nollenergihus innebÀr i praktiken att alla hus som byggs i Sverige kommer att vara sÄdana inom en snar framtid. Ett steg i rÀtt riktning, men inte tillrÀckligt menar vÀrmepumpsbranschen.
– De nya byggreglerna med krav pĂ„ noll-energihus rĂ€cker inte om vi ska klara klimatmĂ„len, vi bĂ„de behöver och kan höja ribban ytterligare, sĂ€ger Per Jonasson, vd för Svenska Kyl & VĂ€rmepumpföreningen.
Faktum Àr att vÀrmepumpar i kombination med solceller och smarta systemlösningar kan förvandla en byggnad till energiproducent, det vill sÀga att huset levererar ett nettoöverskott av energi. En frÄga som diskuterats Àr om de nya byggreglerna utgör ett hinder eller en möjlighet för detta.
HÀr behövs rÀttvisa och teknikneutrala byggregler. Vi behöver ocksÄ bra, rÀttvisa och enkla villkor för smÄskalig el- och vÀrmehandel. Regler behöver Àndras sÄ att sjÀlvkonsumtion av el- och vÀrme blir skatte- och avgiftsfri.
Det viktiga Àr att man vÄgar testa nya vÀgar och att inte lÄta regelverk utgöra hinder för viljan att stÀlla om till ett hÄllbart samhÀlle. Branschen har ett ansvar att berÀtta för mÀnniskor att denna möjlighet finns.
Det finns idag mer Àn 1,4 miljoner vÀrmepumpar installerade i Sverige. Installationen av alla dessa vÀrmepumpar har varit en starkt bidragande orsak till att olja för uppvÀrmning idag knappt existerar lÀngre. Detta har gjort att utslÀppen av vÀxthusgaser frÄn bostadssektorn har minskat, enligt NaturvÄrdsverket med 91% sedan 1990.
KÀlla: Svenska Kyl & VÀrmepumpföreningen