Det rÄder fortsatt eldningsförbud i skog och mark i hela VÀrmland, men det blir Äterigen tillÄtet att grilla pÄ egen tomtmark.
Beslutet gÀller i hela VÀrmlands lÀn frÄn och med onsdag 1 augusti.
LÀnsstyrelsen har i samrÄd med lÀnets rÀddningstjÀnster, beslutat att upphÀva det totala eldningsförbudet i VÀrmland. Detta innebÀr att lÀnet ÄtergÄr till det generella eldningsförbudet som omfattar fortsatt förbud mot grillning/eldning, med undantag för grillning pÄ egen tomtmark.
– Det rĂ„der fortfarande hög brandrisk i hela lĂ€net. Grillning i egen trĂ€dgĂ„rd bör dĂ€rför ske med stor försiktighet. All övrig grillning och eldning Ă€r fortarande förbjuden och krĂ€ver dispens av rĂ€ddningstjĂ€nst, sĂ€ger Patrik Norling, ansvarig chef, LĂ€nsstyrelsen VĂ€rmland.
SMHI:s prognos visar att brandrisken Àr fortsatt mycket hög i lÀnet. Det krÀvs sÀnkta temperaturer och regn innan brandrisken sjunker till en sÄdan nivÄ att eldningsförbudet kan tas bort helt i lÀnet.
KĂ€lla: LĂ€nsstyrelsen VĂ€rmland
mnytt.se MĂ€klarnytt och Motornytt