Senaste nytt

På drift i tomtens rike

(R o v a n i e m i – F i n l a n d)

Flyget till Rovaniemi är fullt med unga japanska tjejer på väg för att träffa tomten. Vi är mer intresserade av hans tjänstefordon som ryktas vara en röd Toyota GT86. Men efter att ha sladdat runt med den aktuella bilen under ett par dagar så förstår vi att det är nissarna som åker ”vanliga” GT86. Tomten kör en Toyota 86-X med över tusen hästkrafter och kallar sig ”off season” för Fredric. 

Toyota GT86 dök upp 2012 och var resultatet av ett samarbete med Subaru – som samtidigt släppte sin BRZ. Syskonbilarna delar många komponenter där japanernas boxermotor är den viktigaste gemensamma faktorn. Maskinens platta layout ger GT86 en låg tyngdpunkt, vilket tillsammans med bakhjulsdrift gör den perfekt för drifting.

 

Knappen till glädje
En detaljstudie visar att GT86 anno 2017 är uppdaterad på en rad punkter. Fjädring och dämpning har finjusterats, liksom styrningen och resultatet är bättre vägegenskaper. Även utseendet har fått sig en släng av grötsleven och den ansiktslyfta modellen känns direkt igen på sin nya bakvinge. Priset börjar från 323 900 kronor och då ingår en ny liten glädjeknapp vid namn ”Track Mode” som gör det möjligt att justera och stänga av antisladdsystemet. Vi börjar uppvärmningen lite lätt med en tajt konbana och fortsätter med en lång driftingbana där det ska sladdas i 80 km/h. Under huven på vår Toyota GT86 arbetar en boxerfyra på 200 hästkrafter som klarar hundrastrecket på 7,6 sekunder och toppar 226 km/h. Det är roligt på sommaren, men här är det snösprutning och tjusiga uppställ som gäller.

Äkta snowracer 
Mest underhållande är ”kontrollerad körning” där man styr och parerar kurvorna med gaspedalen istället för med den treekrade läderratten, som för övrigt krympts i uppdateringen. I passagerarsätet sitter ännu en rallyinstruktör som gör sitt bästa för att lära ut sina färdigheter, men i ögonvrån ser man hur han pressar högerfoten mot en imaginär bromspedal inför varje kurva. Vi får ändå förtroende att köra de sista varven på egen hand, vilket kan tolkas på två sätt. Antingen har vi lärt oss något eller har instruktören livet kärt. Men att vi är långt ifrån fullärda bevisas efter en snabbskjuts i tomtefars egen snowracer. När julen är över kallar han sig för Fredric Aasbø och titulerar sig världsmästare i drifting. Tja, efter en färd i norrbaggens Toyota 86-X med 1172 hästkrafter så vacklar vi ur bilen med skräckblandad förtjusning – alltmedan tomten själv bara skrattar. Ho, ho, ho!

Tekniska data för Toyota GT86 2,0 D-4S Boxer

Motorer: 4-cyl bensindriven boxermotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 200 hk vid 7 000 varv/min. Max vridmoment 205 Nm mellan 6 400–6 600 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell.
Fjädring:  Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 10,8 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 257, längd 424, bredd 178, höjd 132. Tjänstevikt 1 312. Bränsletank 50 liter.
Prestanda: Toppfart 226 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,6 sek.
Förbrukning/Miljö: 7,8 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 180 g/km.
Pris: 323 900 kronor

+ Plus… 
Kvalitetsintryck
Välbalanserad
Bra komfort
Körglädjen

Minus…  
Syskonbilen Subaru BRZ är billigare
Bakåtsikten

 

Av Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB

Leave a Reply