Hatten av för Beetle Dune

(S t o c k h o l m)

Sällan har det varit så mycket ståhej kring en bil som när New Beetle skulle lanseras. Sällan har förväntningarna blivit så uppskruvade och sällan har så många blivit så besvikna. New Beetle var för mycket ”New”. Det nätta retrokonceptet hade svällt ut och en blomvas på instrumentbrädan var enda påminnelsen om förebildens charm. Märkligt nog fick vi mer folkavibbar när vi provkörde nya Volkswagen Beetle Dune.    

När den första motreaktionen hade ebbat ut och alla förstått att de inte går att klona gamla kompisar från förr så utvecklades New Beetle faktiskt till en riktig succé. Genom åren har det dykt upp ett antal versioner som ändå alltid varit tydliga variationer på samma tema. Men nya Beetle Dune spräcker ”bubblan” och är ett sladdbarn som tillåtits ta ut svängarna.

Volkswagen Beetle Dune 3 Volkswagen Beetle Dune 2

Vibbarna känns
Beetle Dune har fått sitt namn från Beach Buggy-fenomenet som grasserade som värst på åttiotalet. Alltså enkla konstruktioner som baserades på just Folkabubblan och som man skulle ha kul med i terrängen eller på sandstranden. Beetle Dune är naturligtvis en mycket mer sofistikerad strandraggare som varken är ämnad åt terrängkörning eller hopp mellan sanddyner – trots att bilen skriker ut bus och rackartyg. Folkan har ändå vissa attribut som gör den lite till samma andas barn. Jämfört med vanliga Beetle har den en centimeters högre markfrigång, bredare spårvidd, maffiga 18-tumsfälgar och en jättestor bakvinge. Men det är framför allt de markerade skärmarna och tröskelbreddarna som för tankarna till urfolkan. Även invändigt känns nostalgivibbarna, men gudskelov har komforten förbättrats de senaste sjuttiosju åren.

Volkswagen Beetle Dune 5 Volkswagen Beetle Dune 4

Extra stilpoäng
Dune finns både som coupé och cabriolet, varav den senare är att föredra om man vill utnyttja hela show-potentialen. Ur samma aspekt står den nya färgen ”Sandstorm Yellow Metallic” helt utan konkurrens. Den välbyggda och elmanövrerade suffletten är däremot alltid svart oavsett färg på lacken. Rent tekniskt har Dune ärvt det mesta från vanliga Beetle och valet står mellan bensinfyror på antingen 150 eller 220 hästkrafter. Minstingen räcker gott och väl, men för den som kör med kroniskt tung högerfot så är naturligtvis sjuttio extra hästkrafter ett välkommet tillskott. Medan lillebror har standardutrustats med en sexväxlad manuell låda så har storebrorsan försetts med en sexstegad dubbelkopplingslåda. Priset börjar från 241 000 kronor för coupén och cabälskare får hosta upp 40 000 kr ytterligare. Men i gengäld blir andrahandsvärdet bättre och en bubbla som lyfter på hatten får självklart extra stilpoäng.

Volkswagen Beetle Dune 6

 

Tekniska data för Beetle Dune 2,0 TSI Cabriolet                                         

Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 220 hk mellan 4 500-6 200 varv/min. Max vridmoment: 350 Nm mellan 1 500-4 400 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring:  Fram: fjäderben och triangellänk. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel: 10,8  meter.

Bromsar: Skivbromsar runt om. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 254 längd 429  bredd 183, höjd 154. Tjänstevikt 1 571. Bränsletank 55 liter.

Prestanda: Toppfart 224 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,1 sek.

Förbrukning/Miljö: 6,9 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 161 g/km.

Pris: 331 000 kronor

+ Plus… 

Hippt och kaxigt – mycket attityd
Välgjord tygsufflett
Köregenskaper
Vridstyvhet

Minus…
Bagageutrymme
Trångt baksäte

 

Av Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB

Leave a Reply