Var rädd om dina laster

Den grekiska filosofen Aristoteles myntade en gång i tiden uttrycket ”summan av våra laster är och förblir konstant”. Kanske är det så i livet – men inte när det är dags att köpa ny skåpbil. Här spelar dina laster en helt avgörande roll för bilvalet och vi har handplockat 10 kompakta storsäljare som alla vill visa vart skåpet ska stå. Tycker du många är lika som bär? Tja, den här klassen kryllar av oheliga allianser och vi bjuds på såväl trillingar som fyrlingar.

Text: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB

Citroën ë-Berlingo

Grundpris: 489 990:- exkl. moms / 612 488:- inkl. moms.

Det är inte jättevanligt med fyrlingar i bilvärlden, men Citroën ë-Berlingo är i grund och botten samma skåpbil som Opel Combo-e, Peugeot e-Partner och Toyota Proace Electric. Fyrlingarna är lika som bär vad gäller motorer och längder men skiljer sig åt i utrustning, garantier och inte minst pris. Drivlinan är precis densamma och senaste nyheten är en smidig elmotor på 136 hästkrafter i kombination med ett batteripaket på 50 kWh. Räckvidden hamnar på 27,5 mil och du som hellre vill köra med bensin eller diesel kan hoppa vidare till Opel Combo.

Ford Transit Connect

Grundpris: 266 280:- exkl. moms / 332 850:- inkl. moms.

Ford Transit är en rullande klassiker och Connect-modellen erbjuds i två längder: 443 (2,9 m³) respektive 483 centimeter (3,6 m³). Det här är en smidig skåpbil som känns personbilslik men som tar sitt arbete på största allvar. Upp till två sidomonterade skjutdörrar underlättar vardagen och på alla versioner med dubbelt passagerarsäte så finns en öppningsbar skiljevägg – därmed kan man stuva in föremål med tre meters längd. I maskinrummet erbjuds dieselfyror på 100 respektive 120 hästkrafter samt en trecylindrig etanol/bensinare på 100.

Maxus e-Deliver 3

Grundpris: 389 900:- exkl. moms / 487 375:- inkl. moms.

Maxus är en kinesisk uppstickare och e-Deliver 3 finns med två karosslängder: 456 (4,8 m³) respektive 515 centimeter (6,3 m³). Tittar vi på drivlinan så är den elektrisk och består av en elmotor på 122 hästkrafter i kombination med ett batteripaket på 50 kWh. Räckvidden hamnar därmed på drygt 24 mil och när kraften sinar levererar ombordladdaren 6,6 kWh. Interiören är en relativt plastig historia men standardutrustningen är hög och omfattar bland annat en 7-tums pekskärm med backkamera.  

Mercedes Citan

Grundpris: 206 900:- exkl. moms / 258 625:- inkl. moms

Mercedes Citan är en udda fågel i tyskarnas modellprogram och det beror framför allt på en sak. Att skåpbilen i grund och botten är en fransk Renault Kangoo. Utseendet har dock finslipats och interiören har genomgått en makeover i ett försök att leva upp till stjärnglansen. Unikt för tysken är multimediasystemet MBUX som inkluderar en 7-tums touchskärm och tittar vi på lastvolymen så ryms upp till 2,9 kubikmeter. Motorutbudet är exakt samma som hos syskonet Renault Kangoo.

Nissan Townstar

Grundpris: 225 491:- exkl. moms / 281 864:- inkl. moms

Det finns en ny stjärna i stan. Nissans lättlastare heter Townstar och delar på en välbevarad hemlighet tillsammans med Mercedes Citan. Båda är i grund och botten en Renault Kangoo och trillingarna byggs i samma fabrik i franska Maubeuge. Nissans variant är dock ”yngst” i gänget och erbjuds med en bensinfyra på 130 hästkrafter. Extra plus blir det för Nissans femåriga nybilsgaranti som ställer självaste Mercedes Citan i skamvrån med sina något skrala två. Allt medan det franska originalet hamnar någonstans mittemellan med tre år.

Opel Combo

Grundpris: 289 900:- exkl. moms / 362 375:- inkl. moms.

Att Opel Combo är samma skåpbil som Citroën Berlingo, Peugeot Partner och Toyota Proace har vi redan spikat. Men nu går vi ifrån elversionen och koncentrerar oss på utbudet av fossilmotorer. Det rör sig om fyrcylindriga turbodieslar på antingen 100 respektive 130 hästkrafter varav den senare levereras tillsammans med en åttaväxlad automatlåda. Fyrlingarna erbjuds inte helt oväntat i två olika karosslängder: 440 (3,3 m³) respektive 475 centimeter (3,9 m³). Hela gänget kan förses med en rad praktiska modulsystem direkt från fabrik.

Peugeot Partner

Grundpris: 272 900:- exkl. moms / 341 125:- inkl. moms.

Är det dags för Partnerbyte? Tja, det kanske inte är så dumt eftersom Peugeot Partner är ensam om att erbjuda i-Cockpit. Vips blir din skåpbil digital med en 8-tums pekskäm och tillsammans med Surround Rear Vision ersätts den traditionella backspegeln med en smart monitor. Det är bara att kryssa för utrustningsnivån PRO+ i din beställning och hosta upp 20 000 kronor extra. Annars är fransosen precis samma skåpbil som sina syskon och liknande paket hos dessa heter Citroën Business Premium, Opel Premium och Toyota Professional.

Renault Kangoo

Grundpris: 227 400:- exkl. moms / 284 250:- inkl. moms.

Är originalet bäst? Med tanke på trillingskaran är frågan berättigad och en sak är i alla fall säker – Renault Kangoo är överlägsen vad gäller försäljningsvolym. Nu är det tredje generationen gillt och den här gången har man reserverat en gimmick till sig själva som kallas ”Open Sesame”. Vips försvinner b-stolpen samt mellanväggen och med såväl skjut- som passagerardörren i öppet läge får man ett lastintag på 1,4 meter. Vad sägs om att kunna frakta brädor som är 305 centimeter långa trots att själva bilen mäter 449 cm? Under huven erbjuds dieselfyror på 95 respektive 116 hästkrafter samt en bensinfyra på 130.

Toyota Proace City

Grundpris: 199 900:- exkl. moms / 249 875:- inkl. moms.

Toyota Proace City tillverkas i samma spanska Stellantis-fabrik som syskonen från Citroën, Opel och Peugeot. Därmed är det viktigt att genomföra lite spännande släktforskning innan köp och kolla upp såväl garantier som standardutrustning. Syskonen tål att jämföras och Toyotan har precis som Opel och Peugeot 3 års nybilsgaranti medan Citroën bjussar på 5. I maskinrummet arbetar samma motorer som hos syskonen men Proace City är ensam i gänget om att även erbjuda en trecylindrig bensinare på 110 hästkrafter.

Volkswagen Caddy Cargo

Grundpris: 206 400:- exkl. moms / 258 000:- inkl. moms.

Volkswagen Caddy är klassens stjärna och år efter år står den sig som landets mest sålda skåpbil. Nu är det femte generationen gillt och liksom tidigare erbjuds tysken i två längder: 450 (3,1 m³) respektive 485 centimeter (3,7 m³). Interiören är flexibel och upp till 723 kilo kan transporteras samtidigt som dragvikten är 1 500 kilo. Under huven erbjuds dieselfyror i effektspannet 75 till 122 hästkrafter. Är det en bensinare du är ute efter finns en fyrcylindrig på 114 hästar samt en biogasversion på 130. Smolken i glädjebägaren är en treårig nybilsgaranti.

Fotnot: företag som bedriver momsskyldig verksamhet kan få avdrag för moms vid köp av skåpbilar och därför anges priserna både exklusive samt inklusive moms.