Enyaq dansar i neon

(M a l a g a – S p a n i e n)

Skoda Enyaq lanserades 2021 och har sedan dess blivit lika hyllad som en mellovinnare i Sverige. Därför släpper man nu en uppföljare till megahiten med extra grönt samvete – i alla fall om du väljer kulören ”mamba green”. Vips dansar nya Enyaq RS iV i neon och är dessutom pigg som en ärta tack vare sina 290 hästkrafter. Häng med till Costa del Sol där vi precis som Lena PH ska färdas i en symfoni mot gryningen.

Skoda har gjort en raketresa rent varumärkesmässigt och när vi under slutet av åttiotalet diggade till ”Dansa i neon” så var tillverkarens produkter lika spännande som en tjeckisk polka. Fyra år senare kom Volkswagen in i bilden och resten är ett skolexempel i konsten att vända ett företags utveckling. Med lanseringen av Skoda Enyaq RS iV sker dessutom ett trendbrott i koncernen men låt oss återkomma till detta strax.

Dyrare än systerbilen

Om vi börjar med formen så är det här en pimpad femdörrarsversion av Enyaq. Våra tränade ögon ser en hel del svarta karossdetaljer och vad gäller färgvalet så lugnar vi säkert många genom att säga: neongrönt är inte enda alternativet. Däremot är blått märkligt nog enda standardfärgen sedan finns nio kulörval som kostar allt från 9 900 till 12 900 kronor. Tittar vi på insidan så är det svart alcantara med limegröna sömmar och framstolarna är ersatta med skålade sporthistorier där man sitter som gjuten. Ändå finns alla praktikaliteter kvar som det familjevänliga baksätet, smidiga bagageutrymmet och inte minst paraplyet i framdörren. Vad som däremot har slarvats bort är Skodas roll som prispressare och här har vi trendbrottet. Enyaq RS iV har ett grundpris från 690 000 kronor, vilket gör den 30 100 dyrare än systermodellen Volkswagen ID.4 GTX.

Snacka om grillfest

Vad får man då för slantarna? Tja, att lägga till bokstäverna RS i modellnamnet förpliktar och här ser det bra ut på pappret. Skodan har dubbla elmotorer på 299 hästkrafter och gör noll till hundra på 6,5 sekunder. Ett styvare sportchassi och progressiv styrning ingår också. Ändå räcker det inte riktigt hela vägen för att mungiporna ska dra i väg mot öronen. Skillnaden mot vanliga Enyaq känns helt enkelt marginell och det rör sig snarare om en välutrustad familjebil än en fullfjädrad prestandavagn. Provkörningen rullar bitvis längs smala vägar som slingrar sig som ormar genom det Andalusiska landskapet. Här hade man önskat att RS iV haft lite mer av den gröna mambans smidighet och giftiga bett. Men när natten vaknar tänds ett sista hopp igen och en eld vi saknat, den flammar upp med hjälp av 131 ledlampor som får hela grillen att dansa i neon.

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB