(P a r i s – F r a n k r i k e)
Senaste gången det begav sig var 2018 och sedan dess har det forsat mycket vatten under floden Seines broar. Vi talar förstås om bilsalongen i Paris som normalt dyker upp vartannat år men även här har pandemin satt käppar i hjulen. Därför var det ett kärt återseende som tyvärr många biltillverkare nobbade då man tvingats dra åt svångremmen. Utställarna som dök upp hade däremot plockat fram spenderarbyxorna och bjöd på tro, hopp och rejält med kärlek till miljön. Bienvenue à Paris!
Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB
Alpine Alpenglow
Alpine hamnade i rampljuset med en vätgasdriven hyperbil som döpts till Alpenglow. Namnet kommer från det rödskimrande ljusfenomenet som uppenbarar sig över bergstopparna strax före soluppgången och symboliserar startskottet för en helt ny era hos det franska varumärket som ägs av Renault. Det rör sig alltså om en prototyp vars formgivning ska föra tankarna till sextiotalets A220. Alpine Alpenglow blickar med andra ord bakåt och drömmer framåt med hjälp av en förbränningsmotor som drivs med komprimerad vätgas. Därmed behövs inga bränsleceller och förutom goda miljöegenskaper så bibehålls även motorljudet.
BYD Atto 3
2022 kommer att rulla till historien som året då Kina vände upp och ner på den svenska bilmarknaden. Aldrig tidigare har så många nya tillverkare dykt upp och hela gänget kommer från folkrepubliken med 1,4 miljarder invånare. BYD eller Build Your Dreams hade Europapremiär för Atto 3 som begåvats med något så udda som ett inbyggt karaokesystem. Tja, det är bara att plocka fram mikrofonen och börja sjunga! Under huven arbetar en elmotor på 204 hästkrafter vars batteripaket tar dig 42 mil på en laddning. Prislappen är spikad till 534 900 kronor och därmed sjunger Atto 3 kanske inte på sista versen…
Dacia Manifesto
Många biltillverkare manifesterade sina kreativa sidor i Paris – inte minst Dacia med konceptbilen som döpts till just Manifesto. Det är en fyrhjulsdriven leksak för alla naturälskare som bjuder på mängder av fräcka lösningar. Baken kan exempelvis förvandlas till en arbetsbänk samtidigt som sittöverdragen kan extraknäcka som sovsäckar. Allt onödigt har kastats överbord och därmed saknas såväl dörrar som fönster. Manifesto är en elektrisk lättviktare som ska kunna ta sig fram överallt, inte minst tack vare sina luftfria däck som gör punkteringar till ett minne blott.
DS E-Tense Performance
Citroëns avknoppade lyxmärke DS drog undan täckelset till en riktig skönhet. E-Tense Performance ska bana väg för varumärkets framtida modeller och bjussar på såväl exklusiva materialval som Formel E-teknik. I maskinrummet arbetar nämligen dubbla elmotorer på sammanlagt 815 hästkrafter som ser till att noll till hundra rullar på runt två sekunder. Formgivningen är riktigt läcker och om du tycker att linjerna känns någorlunda bekanta så är det inget fel på minnet. Det här är faktiskt en uppdatering av en publikfavorit som visades på Genèves bilsalong 2016 och därmed snackar vi återvinning på riktigt.
Fisker Ocean
Den danskfödde bildesignern Henrik Fisker är i stöten och hoppas surfa på framgångsvågen med hjälp av nya Ocean. Elsuvens inredning har sitt ursprung ifrån återvunna pantflaskor och fisknät från havets botten samtidigt som exteriören kommer i en rad läcka kulörer som Blue Planet, Great White och Mariana Grey. Fisker Ocean ska tillverkas i österrikiska Graz och instegsmodellen á 450 000 kronor levererar 275 hästkrafter till framhjulen. Vill du däremot ha fyrhjulsdrift så tillkommer en bakmonterad elmotor och effekten landar på 540 hästar. Priset höjs samtidigt till 615 000 kronor.
Jeep Avenger
Håll hårt i safarihatten för nu släpper Jeep sin första helelektriska suv. Många associerar varumärket med tuff terräng, gyttjepölar och lervälling upp till skärmbreddarna. Jeeps fyrhjulsdrift dyrkas som en gud och därför blir säkert många förvånande när nya Avenger är – framhjulsdriven! Men som en liten tröst finns i alla fall sex olika körlägen för exempelvis lera, sand och snö. Äventyraren har försetts med en elmotor på 156 hästkrafter som tack vare ett batteripaket på 54 kilowattimmar ska fixa 40 mil på en laddning. Det klassiska emblemet ”4×4” blir med eldrift i stället ”4xe”. Det kan ju alltid lura någon!
NamX Huv
NamX är ett franskt startupföretag som fångade mässbesökarnas intresse med sin vätgassuv som döpts till Huv. Bakom designen står ingen mindre än Pininfarina och resultatet talar för sig själv samtidigt som tekniken visar vägen mot framtiden. Det rör sig alltså om en bränslecellsbil där huvudingredienserna är vätgas och syre. Därmed bildas elektricitet som i sin tur driver elmotorn på 300 hästkrafter. Men är inte antalet vätgasmackar förbluffande få? Absolut och det är här nya NamX Huv ska förändra världen. I baken gömmer sig sex löstagbara vätgaskapslar som enkelt kan bytas ut och därmed slipper man bekymret med infrastrukturen.
Next e.GO Mobile e.wave X
Det brukar lite skämtsamt sägas att ju fler kockar desto sämre soppa, men vi skulle vilja påstå att ju fler finansiärer desto krångligare modellnamn. Next e.GO Mobile e.wave X är en riktig tungvrickare med tyskt påbrå som sett dagens ljus tack vare crowdfunding. Designen är uppseendeväckande med rejäla skärmbreddare i stryktålig plast och en poppig limegrön kulör. Elmotorn på 107 hästar lirar ihop med ett batteripaket på 30,4 kWh och för att ge extra kick åt försäljningen har man tagit hjälp av fotbollsproffset Neymar Jr. Priset för den 336 centimeter korta elbilen startar från 275 000 kronor.
Peugeot 408
Peugeot väcker liv i modellnamnet 408 och det första man slås av är den lyckade designen där grillens lejongap flankeras av två rekordstora tillika lysande kindtänder. Fransosens smakfullt välvda taklinje gör att suvcoupén drar blickarna till sig och i en tid då många konkurrenter satsar strikt på elektricitet så väljer Peugeot att satsa på ett bredare motorutbud. Vi snackar om en trecylindrig bensinare på 130 hästkrafter samt laddhybrider på 180 respektive 225. Föredrar du däremot en renodlad elbil så är det bara att hålla ut till mitten av nästa år då E-408 lanseras.
Renault 4Ever Trophy
Renault 4L gjorde storstilad debut på Salon de l’Automobile 1961 och efter sextio år är det dags att skaka liv i en hypermodern efterträdare på samma bilsalong i Paris. Konceptet heter 4Ever Trophy och flörtar vilt med gamlingen som såldes under parollen: ”4 dörrar, 4 hjul, 4 sittplatser och 4 hästkrafter”. När den sista plåtlådan vinkade farväl till monteringsbandet i början på nittiotalet så hade över åtta miljoner exemplar sålts på hundra marknader. Den nya fyran ska lanseras under 2025 som en elektrisk skrytsuv på 416 centimeter – men räkna med att designen inte kommer att vara lika busig.