Nissan launches JUKE Hybrid in Europe

Från hånad till hyllad

(K r a k o w – P o l e n)

Nissan Juke presenterades 2010 och fick ett minst sagt blandat mottagande. Antingen gillade man bilen eller inte. Belackarna kallade den för Joke (skämt) eller Puke (spya) men modellen sålde trots sin säregna kostym riktigt bra. Den senaste generationen lanserades 2019 och fick ett mer jordnära utseende men hade en helt humorbefriad motor. Men skrattar bäst som skrattar sist. Nya Juke Hybrid är här och den återställer ordningen.

Provkörningen av nya Juke Hybrid rullar längs polska potthålsvägar utanför Krakow som inte sett en asfaltsläggare sedan det sista kosackupproret. En miss i planeringen? Nej, inte alls utan snarare ett exemplariskt sätt att demonstrera fördelarna med den uppdaterade modellens drivlina och utmärkta fjädring.

Lika men ändå olika

Hybridversionen är stöpt i samma grundform som vanliga Juke men du som är skarpögd ser några smärre skillnader. Grillen har modifierats för att ge bättre aerodynamik och luftslussen därinunder anpassas nu automatiskt efter kylbehov. Andra detaljer som avslöjar nykomlingen är nya emblem, fräsigare fälgar och på minussidan – ett mindre bagageutrymme. För trots att hybridbatteriet levererar blott 1,2 kWh så roffar det åt sig 68 liter och skuffen rymmer nu 354 liter. Framstolarna är påfallande komfortabla och även om det inte går att trolla med knäna så får baksätet godkänt. Andra godsaker som ingår i standardutrustningen är en pekskärm på 8 tum med såväl backkamera som navigation. I det här fallet heter modellen N-Connecta och blir din för 301 500 kronor. Men om du höjer insatsen med 31 100 så uppgraderas bilen till en Tekna med bland annat adaptiv farthållare, dödavinkelvarnare och en rejäl ljudanläggning från Bose. 

Hybrid – ett smart bilval

Låt oss nu gå in på den stora nyheten – hybridmotorn. Under huven arbetar nämligen en bensinfyra i nära samarbete med en elmotor, vilket resulterar i en effekt på 143 hästkrafter. Jämfört med dagens trepip så har maskinen 25 procent högre effekt och dricker samtidigt 20 procent mindre. Det ser ju onekligen bra ut på pappret, men hur är bilen ute i den polska verkligheten? Vi kan definitivt skriva under på att nya Juke Hybrid är roligare att ratta och en bidragande orsak är den nya automatlådan. Förbrukningen landar på runt halvlitern milen och den hade kunnat sänkas ytterligare genom att satsa fullt ut på en laddhybrid. Ändå får man säga att tajmingen är ovanligt lyckad med tanke på att elpriserna slår rekord samtidigt som bränslepriserna börjar sjunka. Vips är en traditionell hybrid ett riktigt smart bilval. 

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB