En knuff bakåt i tiden

(O r l a n d o – U S A)

När vi matas med reklam om hur förträffliga elbilarna är kan jag inte låta bli att tänka på en speciell händelse. Året var 1995 och vi på Trafikmagasinet skulle få provköra en av Mercedes första prototyper i Stuttgart. Förväntningarna var på topp ända tills det började ryka från batterierna och Mercan tvärstannade. Christer Glenning fick den briljanta idén att använda laddsladden som bogserlina och med gemensamma krafter knuffade vi tillbaka bilen.

Men hur funkar det idag om en elbil lägger av vid vägkanten? Tja, gör i alla fall inte som vi! Elbilar ska nämligen varken knuffas eller bogseras – det är till och med förbjudet eftersom risken är stor för överhettning och i värsta fall kan batterierna börja brinna. Därför är det extremt viktigt att alla elbilsägare läser sin manual.  

•     •     •

Tesla-ägare får exempelvis skjuta sin elbil för hand i maximalt tio meter och om du trotsar detta gäller inte garantin. I USA har det gått så långt att traditionella bärgningsfirmor vägrar att hjälpa strandsatta elbilsägare eftersom bolagen riskerar att stämmas på miljonbelopp om man råkar skada elektroniken. Tesla har insett problemet och sjösatt en egen flotta av bärgare med en speciell kran som lyfter upp elbilarna på lastflaket utan att hjulen snurrar. Är det här vad vi kallar framsteg?

•     •     •

Nej, det var kanske inte bättre förr men däremot var billivet enklare och roligare. När vi testade biobränslen i början av nittiotalet så stank kläderna gammal frityrolja i evigheter efteråt då bränslet innehöll fetter från gatukök och restauranger. Men det fungerade och kanske var vi inte helt fel ute…

•     •     •

Nu, 30 år senare, visar nya siffror från Naturvårdsverket att biodrivmedel gör sju gånger mer klimatnytta än alla Sveriges elbilar. För även om vi köper elbilar som aldrig förr så har 97 procent av alla bilar i trafiken fortfarande en diesel- eller bensinmotor. Kunde politikerna enas om en snabb inblandning av vegetabiliska och animaliska oljor skulle vi nå klimatmålen mycket tidigare än med en ensidig satsning på elektricitet. Sänkte man dessutom literpriset skulle alla bli vinnare.

Att biodrivmedlen blir så effektiva beror på att majoriteten av dagens förbränningsmotorer redan är förberedda. Vi behöver alltså inte skrota fullt fungerande bilar, vilket tycks vara vissa politikers största önskan. Med rätt blandning i tanken blir alla våra vardagsbilar vinnare för miljön och då är vi ju alla vinnare. Entreprenören Richard Branson, som bland annat äger flygbolaget Virgin Atlantic, har redan insett fördelarna och i ett försök att övertyga världen tankade han upp en Boeing 747-400 med jetbiobränsle och flög från Orlando (Florida) till London.

•     •     •

Fungerar det med fetter från grillkiosken i känsliga flygmotorer borde det vara bevis nog för att biobränslet förtjänar att lyftas fram som ett billigare och vettigare alternativ för att nå våra klimatmål. Som ren och skär bonus kan vi fortfarande knuffa eller bogsera våra bilar utan att några garantier slutar att gälla.

En bild som visar clipartAutomatiskt genererad beskrivning

Carl-Ingemar Perstad,

CNP: s USA-korrespondent / © CNP AB