Är Xpeng värd sin peng?

Den kinesiska bilindustrin använder inte bromsen utan fortsätter bara att gasa. Nu är det dags att bekanta oss med Xpeng P5 och det är folkrepublikens svar på Tesla Model 3. Det rör sig således om en elbil fullsmetad med elektronik som tretton kameror, tolv ultraljudssensorer och fem radarenheter. Ändå är priset den stora kuggfrågan. Nya P5 kostar 550 000 kronor och vi ska ta reda på om Xpeng är värd sin peng.

Har du aldrig hört talas om Xpeng? Nu är det inte särskilt konstigt eftersom kinesiska biltillverkare tycks poppa upp som svampar i skogen. Varumärket grundades så sent som 2014 av tre unga entreprenörer och man lyckades mot alla odds locka med kapitalstarka investerare som Alibaba, Foxconn och IDG Capital. Allt har gått i ett rasande tempo och nu är det dags att erövra Sverige med hjälp av återförsäljaren Bilia.

Diskret premiumkänsla

Xpeng P5 är en renodlad sedanmodell som inte gör mycket väsen av sig designmässigt. Tja, om det nu inte var för att bilen erbjuds i en rad suspekta kulörer på hemmaplan – varav lila sticker ut allra mest. Mår du pyton av färgvalet kan vi trösta dig med att vitt, svart och silver är standardfärgerna i Sverige. Låt oss nu gå på rundvandring i den rymliga kupén och här väntar flera positiva överraskningar. Interiören är riktigt snygg och själva instrumentpanelen är en digital historia på 12,3 tum. Här lyser knapparna med sin frånvaro och det mesta styrs via den centralt placerade infotainmentskärmen á 15,6 tum. Utrymmena är riktigt bra och ett generöst panoramaglastak förhöjer upplevelsen liksom diskanthögtalarna som automatiskt poppar upp från bilens inre när ljudanläggningen slås på.  

Kinesisk övervakning

Vad gömmer sig då under motorhuven? Tja, först ett stort plastlock men därinunder jobbar en elmotor på 211 hästkrafter som driver på framhjulen. Själva batteripaketet är på 66 kWh och en vindstilla sommardag ska det räcka till drygt 46 mils körning. Om vi börjar med de dåliga nyheterna så är snabbladdningen på blott 70 kilowatt och man får inte dra släp. Det positiva är däremot köregenskaperna i kombination med Xpilot som styr, gasar och bromsar så länge föraren håller i ratten. Tretton kameror, tolv ultraljudssensorer och fem radarenheter har koll på det mesta – men pressfolket intygar att man följer dataskyddslagen GDPR. Kina är som bekant även världsledande på övervakning. Är då Xpeng P5 värd sin peng á 550 000 kronor? Nej, priset är och förblir bilens akilleshäl. Det skiljer trots allt bara 54 900 kronor så får du det amerikanska originalet. Tesla Model 3.

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB