Jogger med bra flås

(N i c e – F r a n k r i k e)

Det är lätt att göra sig lustig över att Dacias första elbil heter Spring och att dagens testbil döpts till Jogger. Men efter att ha motionerat den nya familjebilen längs den franska Rivieran så finns i stort sett inget annat att skratta åt än just prislappen. Jogger är nämligen en vältränad rumän med terrängattribut som kan bli din för 154 900 kronor. Snacka om att flåsa konkurrenterna i nacken.

Det första man behöver bestämma sig för är antalet sittplatser. I grundmodellen Essential ingår nämligen fem men hostar du upp 28 500 kronor så ingår förutom mer utrustning även sju sittplatser. Vips har du en Jogger Comfort som för ytterligare 10 000 kan uppgraderas till en Jogger Extreme. Av dessa tre utrustningsnivåer kan vi konstatera att det är den sistnämnda som ger mest utdelning för pengarna.

Tripp, trapp, trull

Testbilen sticker ut på många olika sätt och om vi börjar med utseendet så rullar Dacia Jogger sin egen väg i klassen. Familjebilen kombinerar rymligheten hos en minibuss med kombins lastförmåga och allt kryddas med en markfrigång på tjugo centimeter. Tricket att få sju vuxna att sitta med överraskande bra utrymme är att de tre sätesraderna är byggda i trappsteg: tripp, trapp, trull. Det är ungefär samma lösning som i en biosalong och stolarnas baksidor är dessutom gjorda i ett elastiskt material som kan forma sig efter knäna. Tja, mycket smartare familjebil får man leta efter och om du slår till på en Jogger Extreme så ingår allt ifrån dödavinkelvarnare till en 8-tums pekskärm med backkamera och parkeringsradar. Allt det här för 193 400 kronor, vilket definitivt är prisvärt.     

Ingen sprinter

I en sjusitsig familjebil får man alltid kompromissa med utrymmet och med alla stolar på plats är lastvolymen 160 liter. Behöver du mer svängrum så går stolarna längst bak att plockas bort och vips sväljer bagaget 710 liter. I maskinrummet arbetar en trecylindrig bensinare på 110 hästkrafter och här får man jobba flitigt med den sexväxlade lådan för att hålla ångan uppe. I bästa fall rullar noll till hundra på elva sekunder och med nedförsbacke samt hemlängtan kan man toppa 183 km/h. Dacia Jogger är definitivt ingen sprinter utan framstår mer som en vardagsmotionär som emellanåt kan tänka sig att springa ett långlopp med familjen till fjällen eller sommarstugan. Det är inget större fel på köregenskaperna heller och med högerhanden på hjärtat samt vänsterhanden på plånboken – hur mycket mer familjebil än det här behöver man egentligen?

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB 

Foto: CNP AB