Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB
BMW iX M60
BMW slår på stora trumman och presenterar märkets vassaste elbil. Nya iX M60 är ett riktigt krutpaket som försetts med dubbla elmotorer på sammanlagt 619 hästkrafter och maffiga 1014 Newtonmeter. Därmed rullar noll till hundra på under fyra sekunder samtidigt som toppfarten landar på 250 km/h. Batteripaketet på 111,5 kWh ska kunna ta dig 56,6 mil innan det är dags att plugga in kontakten – men ju mer du gasar desto snabbare försvinner milen. Att det rör sig om en prestandastinn elbil bevisas inte minst av M-emblemen och att prislappen ligger på 1 390 000 kronor.
Ferrari 296 GTB
Ferrari har fått tillökning i stallet av en läckert formgiven laddhybrid och 296 GTB är den första stegrande hingsten sedan sjuttiotalets Dino som är försedd med en V6:a på 663 hästkrafter. Nu har dock maskinen fått sällskap av en elmotor, vilket resulterar i en totaleffekt på 830 hästar. Med plattan i mattan fixas noll till hundra på 2,9 sekunder samtidigt som vrålåket toppar 330 km/h. Ferrari hävdar att 7,45 kWh batteriet ska klara 2,5 mil på egen hand, men frågan är om någon ”tifosi” kommer att lyckas med detta. Grundpriset hamnar runt 3,3 miljoner kronor.
Lamborghini Countach LPI 800-4
För femtio år sedan såg Lamborghini Countach dagens ljus och det firar italienarna genom att ta fram startkablarna och återuppliva modellnamnet. Designen, som inkluderar självklara saxdörrar, för tankarna till en svunnen tid samtidigt som mängder av nymodigheter döljer sig under kolfiberkarossen. Nya Countach LPI 800-4 drivs av en V12:a tillsammans med ett mildhybridsystem på totalt 814 hästkrafter. Prislappen förväntas landa någonstans runt 25 miljoner kronor – ändå är samtliga 112 exemplar redan slutsålda.
Lotus Emira
Vid fabriken i Hethel har en ny Lotus slagit ut i blom och nya Emira är britternas sista sportvagn med förbränningsmotor. Det är bara att välja mellan en turbofyra från Mercedes-AMG på 360 hästkrafter eller en kompressormatad sexa på 400 hk som har sitt ursprung från Toyota. Håll med om att formen är riktigt läcker och på insidan är allt digitaliserat med hjälp av dubbla skärmar på 10,25 respektive 12,3 tum. Den svenska prislappen är spikad till 900 000 kronor och om det låter intressant så är Bilhallen i Mjölby officiell återförsäljare.
Lucid Air
Lucid Motors har sitt högsäte i soldränkta Kalifornien och uppstickaren Air bjuder på avancerad teknik tillsammans med lång räckvidd. Värstingen i gänget har 1111 hästkrafter och ska fixa hela 83 mil på en laddning. Även den supersnabba laddningen imponerar och det är möjligt tack vare 900 voltsteknik. Hittar man bara en laddstolpe som klarar effekten så ska man kunna fylla 48 mil på blott tjugo minuter. Lucid Air kommer till Sverige under första halvan av 2022 och den femsitsiga elbilen i Dream Edition-utförande kostar drygt två miljoner kronor.
Mercedes AMG SL
Det var 1954 som Mercedes SL såg dagens ljus och nu, nästan sjuttio år senare, rullar den sjunde generationen ut från fabriken i Bremen. Designen är riktigt läcker och i maskinrummet erbjuds två bensinåttor på 476 (SL 55) respektive 585 hästkrafter (SL 65). Därmed är nya SL en renodlad AMG-modell som rymmer fyra resenärer eftersom ett litet baksäte tillkommit. Om du vill färdas med himlen som tak så tar den klassiska tygsuffletten femton sekunder på sig åt båda riktningarna. Förutom fyrhjulsdrift så är nya Mercedes AMG SL standardutrustad med aktiv bakhjulsstyrning.
Renault Megane E-Tech
Vårkänslorna sprudlar hos Renault och strax lanseras en helelektrisk crossover vid namn Megane E-Tech. Under huven erbjuds två motorer varav minstingen har 130 hästkrafter samt ett batteri på 40 kWh som fixar 30 mil på en laddning, vilken kan bli din för 403 900 kronor. Men plussar du på med ytterligare 50 000 så ingår förutom en starkare elmotor på 220 hästar även ett större batteri på 60 kWh och därmed åker räckvidden upp till 45 mil. Fransosen mäter 421 centimeter och bjuder på en hel del egensinniga detaljer. Får det lov att vara en blå kulör med guldkromad front?
Skoda Enyaq Coupé RS iV
Skoda fortsätter att med relativt små men betydelsefulla medel hävda sin egen särprägel i den stora Volkswagen-familjen. Märkets första elbil Enyaq är ett lysande exempel på detta och strax lanseras en ny coupémodell där värstingen har 299 hästkrafter samt en räckvidd på 50 mil. Därmed rullar noll till hundra på 6,5 sekunder samtidigt som toppfarten landar på 180 km/h. Undrar du över prislappen? 664 500 kronor men då ingår mängder av standardutrustning. Vad sägs exempelvis om att hela grillen skiner upp med hjälp av 131 ledlampor?
Toyota bZ4x
Toyota bZ4x är en helelektrisk japan som inte bara uppmärksammas för sin annorlunda form – utan även för sitt minst sagt märkliga namn. Insidan är dessutom lika futuristisk som utsidan och bjuder inte minst på en flygplansratt – i alla fall om du köper till One Motion Grip. Toyota är nämligen först i bilvärlden med att erbjuda steer-by-wire och därmed kontrolleras styrningen helt av datorer utan någon som helst mekanisk hjälp. Nya bZ4x finns med såväl fram- som fyrhjulsdrift (204 respektive 218 hästkrafter) och har en räckvidd på 45 mil.
Volkswagen ID.Buzz
Vad sägs om en rullande ikon i ny tappning? Volkswagen ID.Buzz bjuder på klassiska former och hypermodern teknik – för under skalet är allt elektriskt och inte minst drivlinorna delas med ID.4. Interiören utlovas bjuda på gott om utrymme och för att passa alla familjer finns karossen med två olika längder. Tack vare folkabussens gigantiska panoramaglastak kan man njuta av stjärnklara nätter och himmelska vyer. Nya Volkswagen ID.Buzz har världspremiär den nionde mars, men går redan nu att förhandsboka trots att priset är okänt.