Ford Mustang Mach-E släpptes lös för bara ett halvår sedan men redan nu galopperar en ny prestandastinn GT-modell ut i manegen. Vad sägs om 487 frustande hästkrafter och ett magnifikt vridmoment på 860 Newtonmeter? Det behövdes inte många sekunders övertalning för att vi skulle hoppa upp i sadeln och väl där imponeras av en vildhäst med extremt hög svansföring.
Alla hästraser har i grunden tre gångarter: skritt, trav och galopp. Därmed är det inte svårt att gissa varför körlägena hos Mach-E döpts till Whisper, Active och Untamed. Men hos nya GT finns ytterligare ett läge som kallas för Untamed Plus, vilket närmast kan liknas med att kärran sparkar bakut och skenar.
Sporras till framgång
Hur ser man då att det är en Ford Mustang Mach-E GT som grannen köpt sig och inte standardbrorsan? Det är inte det lättaste men i fronten har luftintagen växt till sig och hjulhusen fylls upp med 20-tumsfälgar tillika röda bromsok från Brembo. Samtidigt har baken uppgraderats med en diffusor och ett stort GT-emblem. Men den som vill sticka ut köper naturligtvis sin muskelknutte i Cyber Orange eller Grabber Blue eftersom dessa kulörer är reserverade för modellen. Låt oss nu spana in insidan som domineras av en stående pekskärm på 15,5 tum samt nya sportstolar med rejäla sidostöd. Baksätet bjuder på gott om plats och det gör även bagageutrymmet med sina 402 liter. Lägg till detta den främre frunken som rymmer ytterligare 80 liter och som dessutom har ett smart dräneringssystem.
Dags att sadla om
Men det som gör Mustang Mach-E GT mer vild än tam är naturligtvis elmotorerna och vid fullt gaspådrag levereras 487 hästkrafter. Det är nu man måste känna på körläget Untamed Plus och vips accelererar pållen från noll till hundra på 3,7 sekunder. Toppfarten har dessutom ökat till 200 km/h men ju tyngre högerfot desto snabbare dräneras batteriet på 91 kWh. Räckvidden anges till 50 mil men siffran ändras blixtsnabbt om du ger elbilen fria tyglar. Nu kommer förmodligen inte ägarna att bry sig det minsta – för även om Mustang Mach-E GT har goda familjebilskvaliteter så är det här en vildhäst för ryttare som vill uppleva fartens tjusning och är beredda att sätta hela insatsen på en vinnare. Hur mycket? Tja, 874 900 kronor plus 12 000 extra för den apelsingula färgen. Vem har sagt att ridsport är billigt?
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB