Elbilen som är sladdfri

Kan man köpa sig en sladdfri elbil? Nej, kanske inte men nya Volkswagen ID.4 GTX är så nära man kan komma. Det är tyskarnas första elbil med fyrhjulsdrift och naturligtvis bjuder folkan på ännu bättre väggrepp. Lägg till detta ytterligare 200 kilos släpvagnsvikt så får man hänga 1 200 kilo på kroken, vilket är bra även om siffrorna knappast imponerar på ridfolket. Det gör å andra sidan prestandan och det tack vare 299 hästkrafter.  

Volkswagen tänker elektrifiera bilvärlden på allvar och ID.4 GTX är ett rullande bevis på detta. Vad sägs om en rymlig interiör, ett bagage som ställer Volvo V90 i skamvrån och inte minst 48 mils räckvidd? Häng med och testa elfolkan som siktar mot den svenska tjänstebilstoppen.

Helgarderad med 4WD

Volkswagen ID.4 har tagit täten som landets mest sålda elbil och räkna med att tipsettan kommer att plocka ännu fler poäng när man nu helgarderar med den fyrhjulsdrivna GTX-modellen. Formspråket utstrålar både sportighet och styrka samtidigt som de markerade hjulhusen med maffiga 20-tumsfälgar ger oss rätt suvvibbar. Interiören är heldigital och på mittkonsolen trånar en 10-tum stor pekskärm med navigation. Designavdelningen i Wolfsburg har arbetat efter principen ”liten på utsidan men stor på insidan” och det är också här elbilen har en av sina stora fördelar. Man fullständigt översköljs av generösa utrymmen och det stora bagageutrymmet på 543 liter har en rejält tilltagen lastöppning. Lägg till detta en dragkrok och därmed kan familjer med lätta laster dra 1 200 kilo.

Underbart är kort

GTX är precis som vanliga ID.4 försedd med en bakre elmotor på 204 hästkrafter som driver bakhjulen. Men nu får den även sällskap av en främre elmotor på 109 hästar och vips får vi fyrhjulsdrift som kopplas in vid behov. Om man nu inte väljer att lägga i det så kallade traction-läget med permanent fyrhjulsdrift upp till 20 km/h. Den maximala systemeffekten är hela 299 hästkrafter men för att hushålla med elen har man bara tillgång till allt pulver i 30 sekunder och under förutsättning att batteriet är laddat till minst 88 procent. En väl avstämd fjädring, låg tyngdpunkt och bra balans bidrar till riktigt bra vägegenskaper och en hel del körglädje. Men som alltid kostar det om man vill ha ett lyckat kalas – i pengar räknat 572 900 kronor. Vill man dessutom känna på såväl acceleration som toppfart så får man även betala i form av en betydligt kortare räckvidd än de angivna 48 milen.

Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB