Senaste nytt

I en värld full av flärd

(P a l m a – M a l l o r c a)

Många reser till Mallorca den här tiden på året för att njuta av en klarblå himmel och ladda batterierna. Vi befinner oss däremot på den sköna ön för att bekanta oss med en knallblå laddhybrid. Men det blir inga lata dagar på stranden för vår Lexus NX 450h+ utan snarare ett antal svettiga träningspass på gastkramande serpentinvägar och när orken väl är slut så går det utmärkt att ladda batterierna.

En laddhybrid låter inte som någon större sensation, men faktum är att dagens testbil är Lexus första och det är i grevens tid. Å andra sidan är det en gedigen och genomarbetad NX 450h+ som möter upp oss på flygplatsen i Palma. Med fulladdade batterier tar vi oss an utmaningen att se exakt hur mycket flärd man får för slantarna.

Diskret lyxförpackning

Den här gången lurar utseendet oss en smula. För trots att linjerna påminner om gamlingen så är i princip allt vi ser framför oss nytt och förändringens vind märks definitivt så fort man öppnar förardörren. Här hoppar man inte in hur som helst, man träder snarare in i en värld av noggrant anpassad flärd och komforten är utan tvekan bilens trumfkort mot konkurrenterna. Förarmiljön domineras av en gigantisk pekskärm på 14 tum och frånvaron av knappar skapar ett befriande lugn bakom ratten. Allt är noga utstuderat och interiören har en diskret men lyxig charm över sig. Baksätet är dessutom riktigt rymligt och bagaget sväljer 545 liter.  

I nöd och lust

I maskinrummet på Lexus NX 450h+ arbetar en bensinfyra tillsammans med en främre och en bakre elmotor på totalt 306 hästkrafter. Men den viktigaste nyheten är ett litiumjonbatteri på 18,1 kilowattimmar som alltså kan laddas externt. Därmed ska man kunna köra upp till 6,9 mil på enbart elektricitet, men för att nå den utlovade räckvidden måste man ha gaspedalen i schack och det är inte lätt på Mallorcas serpentinvägar. Topphastigheten vid eldrift är 135 km/h, men faller nöden eller lusten på så är det bara att väcka bensinmotorn och vips förvandlas laddhybriden till ett rivjärn som kan toppa 200 km/h. Nu återstår bara ekonomi-kategorin och grundpriset börjar från 580 900 kronor, vilket kan tyckas mycket. Men jämför då gärna med de rena elbilarna så är det inte lika avskräckande att uppleva en värld full av flärd och utan räckviddsångest.

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB