Sommardäck i ur och skur

Du färdas i 110 km/h eller 30,56 meter i sekunden och det som ligger an mot vägbanan är fyra däck vars kontaktyta kan jämföras med varsin sko i storlek 44. Ändå är många bilister beredda att hosta upp mer pengar för ett par träningsdojor än nya sulor till bilen. Visst är det skrämmande? Vinterdäcken är precis som ett par oömma kängor medan sommardäcken är lika följsamma som ett par löparskor. Skulle du använda vinterkängor mitt i sommaren?

Den 15:e april är sista dagen att köra på dubbdäck, sedan riskerar du 1 200 kronor i böter om det inte råder ”vinterväglag”. Har bilen dubbfria vinterdäck eller friktionsdäck så ligger avgörandet i dina egna händer. Det är nämligen lagligt att köra på dessa året runt, men det är absolut inget vi rekommenderar då däcken har uselt grepp och bromsförmåga på sommarväg.

Sommaren är kort…
Vanligaste orsakerna till att köpa nya däck är slitage och punktering, men man ska även vara uppmärksam på åldrande. Många väntar tills däcken är helt utslitna och sett ur ett säkerhetsperspektiv är det riktigt dumdristigt. Såväl bromssträckan som risken för vattenplaning ökar rejält, så att investera i nya däck kan vara din och dina medpassagerares bästa livförsäkring. Om du väljer att montera dit dina gamla sommardäck så ska alltid de fräschaste sitta bak oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven. Se till att hålla dig till samma leverantör och tänk även på att kontrollera lufttrycket regelbundet. Ett för lågt tryck ökar soppatörsten, förkortar livslängden och försämrar såväl broms- som undanmanöver-förmågan. Kolla lufttrycket med kalla däck och lägg gärna till 10 till 15 procent av vad som står i instruktionsboken.

…det mesta regnar bort
Vattenplaning är en fara på sommaren så att ha rätt mönsterdjup på däcken är A och O. Enligt lagen går gränsen vid 1,6 millimeter, men redan vid fyra mm så ökar risken för vattenplaning markant. När regnet öser ner och mönstret på däcken inte klarar av att leda bort vattnet mellan hjulen och vägbanan så förloras greppet och det går inte längre att styra. Om bilen börjar att plana så är viktigaste regeln att trampa ner kopplingspedalen eller att släppa gasen om du har automatlåda. Bromsa inte och vrid inte på ratten – när greppet kommer åter är det nämligen viktigt att hjulen är riktade framåt. Många förare litar blint på bilens avancerade teknik, men vid kraftig nederbörd bör man alltid minska hastigheten. Var sjätte trafikolycka på sommaren beror på däck så se till att bryta mönstret i statistiken.

Text & foto: Jenny Nilsson / CNP AB