Senaste nytt

Änglar, visst finns dom

( M i l a n o – I t a l i e n )
Vår senaste provkörning blev något av en uppenbarelse för oss. Utanför flygplatsen i Milano står en änglavit Lexus LC 500h och den ska ta oss hela vägen till München. Turen blir en närmast religiös upplevelse och det är svårt att förklara hur något så gudomligt blivit till. Japanerna själva använder begreppet ”Omotenashi” för att beskriva filosofin bakom den mest fantastiska uppenbarelse som någonsin lämnat Motomachi.

Lexus LC är inte bara en helt ny modell utan också den första som byggts på märkets nya plattform. Därmed är bilen också en budbärare om vad som komma skall och en signal om märkets nyligen aviserade transformation. Japanen är byggd enligt märkets egen filosofi ”Omotenashi” som i korthet betyder ”att välkomna alla kunder som om de vore gäster i vårt eget hem”. Motomachi är däremot fabriken som utgör hjärtat i tillverkningen.

Vägen till himmelen
På flygplatsen i Milano förstår vi snart att bilarna ska sköta snacket och att inte PR-folket ska läsa en hel bibel. Inga visdomsord men en kort presentation, lite italienska snacks och sedan pang på! Lexus LC är en snygg, snabb, komfortabel och karismatisk tvådörrarsbil med gott om plats för två och ett litet baksäte, mer för bagage än passagerare. Att komma från flygstolen på det okristligt tidiga flyget till kupén känns som att förflyttas mellan två olika världar. Interiören är minutiöst designad med material som krom, kolfiber, läder och alcantara. För att få bevis på vad bilen går för ska vi köra 700 km på två dagar från Milano till München. Den första etappen går längs en extremt smal och kurvig alpväg som likt en orm ringlar sig upp mot bergen. Här visar flaggskeppet upp en exceptionellt god väghållning som med hjälp av variabel styrgeometri och styrande bakhjul tar oss till en högplatå. Här tar eldriften vid och med rutorna nere hör vi klangen från klockorna på korna i dalen nedanför.

Högt prisad
Den andra dagen blir det ”grande finale” när vi på en frifartsväg når 267 km/h utan minsta tecken på begränsning vid 250. Under huven på vår testkärra arbetar en bensinsexa ihop med två elmotorer på sammanlagda 359 hästkrafter och för den som söker efter ”andra vägar” så finns även en V8:a på 477 hk. Bilens tio växlar levereras från en kombination av steglös CVT-låda och en konventionell automat. En ”combo” som sitter ihop med komponenterna till eldriften i en enhet vars konstruktion närmast är ett exempel på rent gudabenådad ingenjörskonst. Alltså en hint så god som någon om vad som mer är på gång från den uppgående solens rike. Lexusen är en högt prisad bil i alla avseenden och grundpriset startar från 998 000 kronor. LC 500h ger dig måhända inga vingar – men väl en gloria med tanke på hybriddriften!

Tekniska data för Lexus LC 500h 3,5 Luxury
Bensinmotor: V6 med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 299 hk vid 6 600 varv/min.
Max vridmoment 348 Nm vid 4 900 varv/min.
Elmotorer: Max effekt 179 hk. Max vridmoment 300 Nm.
Batteri: Litium-jon med 84 celler som producerar 311 Volt.
Kraftöverföring: Motorerna fram, bakhjulsdrift.
Steglös automatlåda med 10 konstruerade steg.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo med viss styrning på bakhjulen. Vändcirkel 10,8 m.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 287, längd 477, bredd 192, höjd 135.
Tjänstevikt 2 020. Bränsletank 82 liter.
Prestanda: Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,9 sek.
Förbrukning/Miljö: 6,4 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 145 g/km.
Pris: 998 000 kronor.

+ Plus…
Allt är himmelsk bilbyggarkonst

– Minus…
Endast för gudomliga bankkonton

 

Av Willy Priske och Jenny Nilsson / CNP AB