Framtiden heter Mirai

( H a m b u r g – T y s k l a n d )

En japansk ingenjör sveper dricksglaset och ber om påfyllning. Händelsen låter förmodligen lika spännande som en gråslaskig februaridag – om man inte vet det hemliga receptet. Vattnet kommer nämligen ifrån avgasröret på nya Toyota Mirai och bilen drivs med 370 bränsleceller vars enda utsläpp är just rent vatten. Vill du ha en garanterat ”blöt” midsommar så kan du lägga din beställning redan idag.

Dagens testbil är ingen prototyp i mångmiljonklassen utan kan bli din för i runda slängar 750 000 kronor. Leveransen sker inte heller lagom till år 2030 utan till årets dansande kring midsommarstången. Framtidens familjebil är här och ingen blir väl förvånad över att Mirai betyder just ”framtid” på japanska.

Toyota Mirai 6 Toyota Mirai 2

Helt ljudlös
Människokroppen består av 65 procent vatten och i Sverige använder varje invånare 190 liter vatten varje dag. Det är klart att en familjebil som enbart släpper ut världens viktigaste livsmedel är revolutionerande och nya Toyota Mirai har också formen av en droppe. Snyggheten kan diskuteras, men låt oss i alla fall konstatera att bränslecellsbilen sticker ut från mängden. Även inredningen är speciell, men ingen kan klaga över komforten. I ett smalt kluster uppe vid vindrutan sitter de flesta instrumenten och fyra personer färdas riktigt bekvämt. Ett lätt tryck på startknappen är allt som behövs för att resa till framtiden. Men som förare behöver du inte bry dig det minsta och den största skillnaden mot en traditionell bil är att Toyota Mirai är helt ljudlös.

Toyota Mirai 4 Toyota Mirai 3

Ringar på vattnet
Hur fungerar då en bränslecellsbil? I själva bränslecellstacken sker en kemisk reaktion mellan vätgas och luft. Resultatet blir elektricitet som skickas vidare till en förstärkare som höjer spänningen till 650 volt och som i sin tur driver bilens elmotor på 154 hästkrafter. Men är inte vätgas farligt? Absolut, vätgas antänds extremt lätt, men högtryckstankarna är placerade under bilen och är tillverkade av komposit. Fem kilo vätgas förvaras under 700 bars tryck och att tanka fullt kostar drygt 400 kronor. Under provkörningen i tyska Hamburg så förbrukade testbilen 0,10 kilo vätgas per mil och därmed blir räckvidden klart godkända 50 mil. Färden till hundra rullar dessutom på 9,6 sekunder och toppfarten är 178 km/h. Nöjda vinkar vi farväl till hamnstaden vid Elbe och börjar fundera över orosmolnen. Svensk vinter och vatten är exempelvis ingen bra kombination. Toyota hävdar att det inte är några problem ner till 30 minusgrader och så har vi eländet med att hitta tankställen. Idag finns en vätgasmack i Stockholm, en i Göteborg och en i Malmö. Toyota Mirai sprider dock positiva ringar på vattnet för att skynda på utbyggnaden.

Toyota Mirai 5

Tekniska data för Toyota Mirai Fuelcell 

Motor: Bränslecellstack med 370 celler som drivs med vätgas. Främre

elmotor. Max effekt 154 hk. Max vridmoment 335 Nm.

Batteri: Nickel-metall på 244 volt.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Steglös automatlåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel: 11,4 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 278, längd 489, bredd 182, höjd 154.

Tjänstevikt 1 850. Två högtryckstankar rymmer 5 kg vätgas.

Prestanda: Toppfart 178 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,6 sek.

Förbrukning/Miljö: 1 kg vätgas per 100 km under blandad körning. CO2: 0 g/km.

Pris: Ca 750 000 kronor.

+ Plus…
Prislappen med hänsyn till tekniken
Ett tekniskt underverk
Helt utsläppsfri
Komforten

– Minus…  
Klarar den en svensk vargavinter?
Extremt få tankställen

 

av Johannes Gardelöf  / CNP AB

Leave a Reply