Senaste nytt

Oj, vilken ”soppa”

De flesta av oss har säkert förvånats över att bränsleförbrukningen för den nyköpta bilen är mycket högre än vad det står i broschyrer och annonser. ”Det är snudd på att man känner sig lurad” sa en upprörd läsare som ringde oss på redaktionen. Men att siffrorna är missvisande är inte så konstigt om man vet hur certifieringen går till.  

Det här är historien om Olle, låt oss kalla honom så, som köpte en splitterny bil nu på nya året. Det som avgjorde köpet var naturligtvis nyttan, storleken, men också den låga förbrukningen som försäljaren utlovade både muntligt och skriftligt innan köpet. Så det blev affär.

Speciellt bränsle
Att pärlan skulle vara lite törstigare i början förstod Olle med tanke på att bilen var helt ny. Men efter att ha kört ett par hundra mil så trodde han att den skulle vara inkörd och komma ner i den utlovade förbrukningen. Men så blev det inte och Olles bil drog fortfarande 0,67 liter milen istället för utlovade 0,43. Varför blir det så? Jo, det beror på att EU:s regler om hur bränsleförbrukningen ska mätas inte stämmer överens med hur bilar körs i verkligheten. Till att börja med så genomförs inte testet ute i den bistra verkligheten med exempelvis kallstarter, utan allt görs i labbmiljö. Sedan är inte bränslet detsamma som du och jag tankar på macken. Nej, här används ett speciellt bränsle med en så kallad kravspecifikation med högt energivärde. Varför man har så fin bensin eller diesel beror på att alla tester som görs ska vara direkt jämförbara med varandra och då måste också bränslet vara detsamma.

Oj, vilken soppa 1

Rätt eller fel?
I labbet görs testerna utan att vare sig strålkastare eller luftkonditionering är påslagna – alltså elslukande utrustning som i grunden får sin energi från bränslet. I den första delen körs bilen i 780 sekunder enligt ett fastslaget schema med olika hastigheter men inte över 50 km/h. I nästa fas, under 400 sekunder, simuleras landsvägskörning och här är maxhastigheten satt till 100 km/h. Efter tjugo minuter är körcykeln klar och man räknar ut bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Då förutsättningarna i alla tester är så lika så finns här en fördel – man kan nämligen jämföra de testade bilarna med varandra. Drar exempelvis bilmodell A tjugo procent mindre än bilmodell B så visas det svart på vitt. Men det gör också att Olles nyköpta bil drar betydligt mer än den deklarerade förbrukningen. Rätt eller fel? Det här är det enda så att säga officiella testet som finns. Sedan gör många motortidningar egna tester som oftast stämmer bättre överens med verkligheten.

av Staffan Swedenborg © CNP AB

Leave a Reply