(B a r c e l o n a – S p a n i e n)
Hela bilvärlden talar om generation Z som är namnet på personer födda mellan 1996 och 2012. Gänget kallas även för digitala infödingar eftersom man växt upp med internet, sociala medier och smarta telefoner. Men hur i hela friden bygger man en trendig tillika digitaliserad familjebil med hyffsad prislapp för väldens mest bortskämda målgrupp? Hondas svar på frågan är nya ZR-V och du som tror att drivlinan är hundra procent elektrisk har fel.
Digitalisering är nyckeln till framgång i bilindustrin och det behöver inte nödvändigtvis innebära att drivlinan är helelektrisk. Generation Z bryr sig visserligen om miljön och skulle gärna ratta häftiga elbilar – om man bara hade råd. Det är just här skon klämmer och därför har dagens testbil valt att hålla fast vid hybridtekniken som fortfarande är mycket billigare.
Baseras på Civic
Honda fyller med andra ord på sitt suvutbud och storleksmässigt hamnar nya ZR-V mellan lillebror HR-V och storebror CR-V. Längden är 457 centimeter och det väcker genast våra misstankar om att suven bygger på nya Civic. Nu är det ingen större hemlighet att så just är fallet men det går inte att avslöja genom att titta på utsidan. Formen upplevs som relativt anonym och suven känns mer elegant än sportig. Insidan är desto viktigare för generation Z och visst är instrumenteringen digital med en centralt monterad pekskärm på nio tum. Här finns trådlös laddning och för den som önskar erbjuds ett ljudsystem från Bose med inte mindre än tolv högtalare. Framsätena bjuder på utmärkt långfärdskomfort med perfekt framåtsikt medan baksätet varken är bättre eller sämre än hos konkurrenterna.
Underbart är kort
Design och utrymmen i all ära, men det som verkligen definierar nya ZR-V är en gyllene medelväg mellan prestanda, förbrukning och pris. Generation Z är förvisso miljömedvetna men har oftast inte tillräckligt stor plånbok för att köpa en renodlad elbil. Lösningen på dilemmat stavas fullhybrid! Honda låter helt enkelt en bensinfyra jobba tillsammans med dubbla elmotorer och ett mindre batteri. Vips får man 184 hästkrafter och en förbrukning som ligger stabilt runt halvlitern milen – men du kan ändå köra kortare sträckor helt elektriskt. Väghållningen håller dessutom hög klass och den krispiga styrningen får med beröm godkänt.
Generation Z är vana vid att det går undan och noll till hundra rullar på 7,8 sekunder, vilket håller sig inom gränsen. Undersökningar visar att man bara har tio sekunder på sig att fånga målgruppens intresse och därmed har Honda ZR-V 2,2 sekunder till godo.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB