Biten av nya Raptor?

(B a r c e l o n a – S p a n i e n)

Vissa anser att pickuper är förhistoriska monster som borde utrotas medan äventyrare bara älskar flakbilen. Ford häller dessutom bensin på elden genom att döpa sin värsting efter en – dinosaurie. Velociraptor skapade skräck på jorden för 75 miljoner år sedan och nu är det äntligen dags att sätt klorna i nya Ranger Raptor. Vad sägs om en småstöddig amerikanare med fossilmotor som inte räds meteoritnedslag?

Redan här kan vi berätta att du som vill bli ägare till en Ranger Raptor måste vara beredd att låta din Fordhandlare sätta tänderna i ditt bankkonto och röva bort 894 875 kronor. Därmed kostar den nya versionen i runda slängar 300 000 mer än gamlingen. Men då får du också en bensinsexa på 292 hästkrafter i stället för den gamla trötta dieselfyran på 213. Jänkaren har dessutom fler körlägen, varianter på drivning och andra finesser än en dinosaurie har klor.

Hög skrämselfaktor

Det är från sidan som Ranger Raptor visar upp sin grymmaste look. En hög midjelinje och slimmad cockpit ger en hög skrämselfaktor. Det gör också hjulen som trots moderata 18-tumsfälgar ger ett maffigt intryck på grund av däcken – riktigt grovmönstrade sulor med mycket gummi. Avståndet mellan däcken och de svarta hjulhuskanterna avslöjar en lång fjädringsväg och en markfrigång på hela 27 centimeter. Rovdjursgapet i fronten är kanske i snällaste laget men väl bakom ratten stämmer det mesta. Lädersätena passar lika bra för stora som små och baksätet känns bättre än förut. En stor högställd pekskärm dominerar toppen på den megabreda mittkonsolen och tillsammans med den digitala instrumenteringen får man all tänkbar information mellan himmel och jord. 

Imponerar i terrängen

Det här med politisk korrekthet är inte Ranger Raptors paradgren. Glöm allt vad elektrifiering heter för vid gaspådrag brölar det ur piporna så döda kan väckas. Den 10-växlade automatlådan jobbar i harmoni med dubbelturbosexan och färden noll till hundra rullar på 7,9 sekunder. De grovmönstrade däcken fungerar ovanligt bra på vanlig asfalt – men det är i terrängen som vår tillbedjan av rovdjuret når sin kulmen. Här visar den nya adaptiva fjädringen tillsammans med det uppstyvade chassit att något hänt. Plötsligt står vi inför ett stenparti där vi undrar om vår instruktör glömt ta sina piller – en sträcka som ingen med förståndet i behåll skulle ge sig i kast med. Här imponerar pickupen stort och med diffarna låsta tar sig testbilen fram även om bara ett hjul har fäste. Det är svårt att inte bli biten av den nya dinosaurien från Ford.

Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB