Fransk flärd utan sladd

(B a r c e l o n a – S p a n i e n)

Att döpa bilar är en hel vetenskap och första steget är att hitta ett ledigt namn. Bara det är en grannlaga uppgift och därefter återstår ett massivt detektivarbete med att kolla upp innebörden på alla språk. Dagens testbil heter Renault Austral och namnet får tankarna att flyga i väg till Australien. Men låt dig inte luras – det här är ingen suv för kängurusafarin utan en hybrid för dig som är ute efter fransk flärd och komfort.

Renault Austral rullar mot strömmen eftersom det varken är någon elbil eller laddhybrid – utan en hederlig fullhybrid. Därmed sköts hela maskineriet automatiskt och du behöver varken tänka på sladdar eller laddboxar. Vissa tycker säkert det är att ta ett steg framåt och två steg bakåt men faktum är att rena elbilar fortfarande kostar skjortan. Inte minst nu när klimatbonusen är borta.

Egen assistent

Designen är en angenäm historia med både sportiga och eleganta linjer. Markfrigången är 18 centimeter och därmed ser Renault Austral riktigt äventyrslysten ut – men tro inte för mycket. Fyrhjulsdrift erbjuds inte ens som tillval men det gör däremot fyrhjulsstyrning, vilket är unikt i klassen. Det första som träffar ögat när man sätter sig bakom ratten är en digital instrumentpanel på 12-tum som ackompanjeras av en lika stor infotainmentskärm vars inbyggda operativsystem baseras på Android Automotive. Därmed har man tillgång till alla Googles-tjänster och inte minst dess virtuella röstassistent. Smart, men det finns ändå en hel del franska finesser att vänja sig vid. Inte minst ansamlingen av spakar runt ratten och mittkonsolens jättelika handstöd. Men komforten är utan tvekan bilens trumfkort och såväl fram- som baksätet hör till de bättre i klassen.

Hoppar fram

Vi har redan avslöjat att nya Renault Austral är utrustad med en fullhybrid på 199 hästkrafter. Det innebär att en trecylindrig bensinare arbetar tillsammans med en elmotor som i sin tur får stöd av ytterligare en elektrisk startmotor. Därmed inleder fransosen alltid sitt arbete på elektricitet och med ägg under gaspedalen kan förbrukningen hållas till strax under halvlitern milen. Det som drar ner upplevelsen något är bilens avancerade automatlåda som ofta måste ha lite betänketid innan den väljer rätt växel. Å andra sidan finns hela femton konstgjorda steg och det kanske är några för mycket. I övrigt imponerar köregenskaperna och det enda vi saknar just nu är ett svenskt pris. Därför smygkikar vi på den tyska prislistan och där kan dagens testbil bli din för 440 000 kronor. Med tanke på att Renault Austral ersätter Kadjar så hoppar summan fram likt en australiensisk känguru.

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB