10 bilar värda att vänta på

Sommar, sol och semester – men bilindustrin ligger inte på latsidan. Mängder av heta nyheter väntar bakom kulisserna och går du i bilbytartankar gäller det att ha god framförhållning. Tålamod är som bekant en dygd och här är 10 rullande frestelser som verkligen sätter din uthållighetsförmåga på prov. Majoriteten av gänget levereras först om ett år och det kan ju sätta myror i huvudet på vem som helst. Men den som väntar på något gott…

Av Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB

Audi A8 60 TFSI e

Audi A8 är en lyxbil som mäter 519 centimeter mellan stötfångarna – trots det finns tysken i en förlängd version som växer med ytterligare elva centimeter. Interiören bjuder på gott om teknik och inte minst baksätespassagerarna kan färdas kungligt. Med några kryss bland tillvalen byts aktersoffan ut motkomfortstolar och naturligtvis integrerade skärmar i de främre nackstöden. I maskinrummet på laddhybriden 60 TFSI e arbetar en bensinsexa i symfoni med en elmotor och totalt levereras 462 hästkrafter. Priset är 1 201 700 kronor och vill du ha långversionen är det bara att hosta upp ytterligare 50 000.

Bentley Flying Spur Hybrid

Bentley har invigt ett nytt showroom på Sveavägen 167 i Stockholm och det firades genom att premiärvisa nya Flying Spur Hybrid i den läckra kulören ”Azure Purple”. Hela designen andas exklusivitet och interiören är i en superklass för sig. Inte minst skrädderiarbetet är ett gediget hantverk – precis som anstår ett flaggskepp för 2,4 miljoner kronor. Själva drivlinan är britternas första laddhybrid och därmed samarbetar bensinsexan med en elmotor och vips hamnar totaleffekten på 544 hästkrafter.

BMW iX M60

BMW slår på stora trumman och rullar ut nya iX M60. Det är ett krutpaket som försetts med dubbla elmotorer på sammanlagt 619 hästkrafter och maffiga 1100 Newtonmeter. Därmed rullar noll till hundra på under fyra sekunder samtidigt som toppfarten landar på 250 km/h. Batteripaketet på 111,5 kWh ska kunna ta dig upp till 56 mil innan det är dags att plugga in kontakten. Att det rör sig om en prestandastinn elbil bevisas inte minst av M-emblemen och prislappen. Men för 1 390 000 kronor får du å andra sidan en suv som ligger på topp vad gäller uppmärksamhetsvärde.

Ferrari 296 GTB

Ferrari har fått tillökning i stallet av en läckert formgiven laddhybrid och 296 GTB är den första stegrande hingsten sedan sjuttiotalets Dino som är försedd med en V6:a på 663 hästkrafter. Nu har dock maskinen fått sällskap av en elmotor, vilket resulterar i en totaleffekt på 830 hästar. Med plattan i mattan fixas noll till hundra på 2,9 sekunder samtidigt som vrålåket toppar 330 km/h. Ferrari hävdar att 7,45 kWh batteriet ska klara 2,5 mil på egen hand men frågan är om någon kommer att lyckas med denna bedrift. Priset? Tja, räkna med runt tre miljoner kronor.

Lucid Air Dream Edition

Lucid Motors har sitt högsäte i soldränkta Kalifornien och uppstickaren Air bjuder på avancerad teknik tillsammans med lång räckvidd. Värstingen i gänget har 1111 hästkrafter och ska fixa hela 83 mil på en laddning. Även den supersnabba laddningen imponerar och det är möjligt tack vare 900 voltsteknik. Hittar man bara en laddstolpe som klarar effekten så ska man kunna fylla 48 mil på blott tjugo minuter. Lucid Air kommer till Sverige under nästa år och den femsitsiga elbilen i Dream Edition-utförande kostar cirka 2,4 miljoner kronor.

Mercedes-AMG SL 63

Det var 1954 som Mercedes SL såg dagens ljus och nu är det dags att bekanta sig med sjunde generationen. Den rullande världsstjärnan är som gjord för att glida fram till Hôtel Negresco´s pampiga entré på Promenade des Anglais – givetvis med den nya tygsuffletten i sin nedre position. En annan ögonbrynshöjare är att roadstern försetts med ett litet baksäte och rymmer därmed fyra resenärer. SL 63 bjuder på en bensinåtta på 585 hästkrafter och prislappen lyder 2 050 000 kronor, vilket inkluderar såväl fyrhjulsdrift som aktiv bakhjulsstyrning.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Det våras för Porsche som nu släpper lös nya 718 Cayman GT4 RS. Sportbilen älskar att sniffa asfalt och är uppfostrad på Nürburgring. Formgivningen är sylvass och kantas av kolfibervävsfinish samt en gigantisk bakvinge med svanshalsfäste för ökat marktryck. Hjärtat är en mittmonterad boxersexa med dubbelturbo på 500 hästkrafter som fixar noll till hundra på kvicka 3,4 sekunder och toppar 315 km/h. Undrar du över priset? 1 480 000 kronor och då kan man välja till Clubsport-paketet utan kostnad. Då blir racingupplevelsen fulländad med störtbåge, sexpunktsbälte och brandsläckare.

Range Rover P440 e PHEV

1970 gjorde Range Rover storstilad debut och nu rullar den femte generationen ut från fabriken i engelska Solihull. Den minst sagt exklusiva suven erbjuds med två olika hjulbaser, 505 respektive 525 centimeter, och går att få med upp till sju sittplatser. Interiören är lika rymlig som sofistikerad och kantas av modern design samt exklusiva materialval. Vill man ge sig ut på äventyr går det utmärkt att vada i nittio centimeters vatten samtidigt som resenärerna kan njuta av stolsmassage. Laddhybriden P440 e PHEV kostar 1 828 900 kronor och då ingår en bensinsexa på 440 hästkrafter.

Tesla Model S Plaid

Tesla Model S Plaid är inget annat än en ulv i fårakläder och det tack vare tre elmotorer på totalt 1020 hästkrafter. Tja, du läste rätt och för 1 379 990 kronor kan du få uppleva en av bilhistoriens mest spektakulära accelerationsupplevelser. Färden noll till hundra rullar nämligen på strax över två sekunder och om du fortfarande är vid dina sinnes fulla bruk så kan 322 km/h toppas. Det vill till att hålla hårt i ratten, som för övrigt är av flygplansmodell och kallas ”yoke” på Teslaspråk. Till höger om denna finns en 17-tums touchskärm där man bland annat kan hålla koll på 100 kWh batteriet.

Volkswagen ID.Buzz

Vad sägs om en rullande ikon i ny tappning? Volkswagen ID.Buzz bjuder på klassiska former och hypermodern teknik – för under skalet är allt elektriskt men ändå finns en hälsning från förr. Har man bara läst första kapitlet om den klassiska folkabussen så vet man att en bakmonterad motor i kombination med bakhjulsdrift sparar på utrymmet och nya ID.Buzz förvaltar det arvet. Elmotorn levererar 204 hästkrafter medan batteripaket är på 77 kilowattimmar. Interiören är lika trendig som utsidan och grundpriset startar från 625 000 kronor.