Älgtestet fällde Mercedes

Att tiden läker alla sår är Mercedes A-klass ett strålande bevis på. Det är nämligen exakt 25 år sedan den första generationen såg dagens ljus och det svenska älgtestet fick ledningen att darra på manschetten. Allt började med att kollegorna på Teknikens Värld voltade med ett exemplar på Bromma Flygplats och resten är en historia som har alla ingredienser som behövs för ett nervkittlande actiondrama.

Året var 1997 och storfilmen Titanic gjorde dundersuccé på alla biografer. Men för oss som jobbade med konsumentjournalistik var det en annan hypermodern skuta som gick under. Mercedes lanserade sin högbyggda A-klass under pompa och ståt – men bilen visade snabbt upp en betydligt mörkare sida i flera undanmanöverprov, vilket inte minst överraskade Årets Bil-juryn.

Första småbilen med ESP

Med detta i bakhuvudet styrde kollegorna på Teknikens Värld mot Bromma flygplats med landets första A-klass den 27 oktober 1997. Bakom ratten satt Robert Collin och han började göra det så kallade älgtestet i 50 km/h och sedan höjdes hastigheten succesivt med 5 km/h. Men vid 60 händer det som inte får hända: bilen kastas upp i luften, snurrar ett halvt varv, landar på höger vindrutestolpe och stannar slutligen på alla fyra hjulen. Bilderna sprids blixtsnabbt över världen och försäljningen tvärnitade innan den ens fått fart. Först förnekade Mercedes alla problem men efter tre månaders intensivt ”älgdrev” så tog man beslutet att stoppa produktionen och återkalla alla A-klass. Lösningen blev ett förbättrat chassi och Bosch tog fram det numera välkända antisladdsystemet ESP. 

10 miljoner i skadestånd

Det är nu landets mest ansedda trafikprogram fick låna en A-klass för att visa upp förbättringarna. Trafikmagasinet i Sveriges Television hade med sina 2,5 miljoner tittare en enorm genomslagskraft och vår USA-korrespondent, Carl-Ingemar Perstad, var mannen som ledde programmet under 25 år. ”Vi hann knappt börja inspelningen innan elektroniken slutade att fungera och varningslamporna blinkade ilsket rött” berättar Perstad. Det visade sig att en kabel till antisladdsystemet lossnat och det var rena katastrofen för Mercedes. Företagets jurister krävde att inslaget aldrig skulle visas och om redaktionen i Falun kom fram till något annat så hotade tyskarna med 10 miljoner kronor i skadestånd. ”Det hade aldrig hänt SVT tidigare och dåvarande chefen ville genast ta del av vår journalistiska bedömning”. Sam Nilsson lyssnade noga på Carl-Ingemar och tog sedan beslutet att inslaget skulle visas. Det dök aldrig upp något skadestånd och efter sju sorger och åtta bedrövelser blev A-klassen en succé som nu är inne på sin fjärde generation.

Text: Johannes Gardelöf och Carl-Ingemar Perstad / © CNP AB

Foto: CNP AB