Senaste nytt

Ett laddat societetslejon

(N i c e – F r a n k r i k e)

Nya Peugeot 308 kan närmast jämföras med ett societetslejon som rör sig obemärkt när energidepån är på topp. Den föregående generationen började att kännas luggsliten men nu introduceras en ny familjebil med laddhybridteknik vars distinkta utstyrsel bjuder på prakt och elegans. I skymningen blottar sig baken som fått tydliga spår av klösmärken samtidigt som fronten flankeras av två lejontänder. Frågan är om vi blir bitna?

Dagens testbil byggs i franska Mulhouse – men i en tid då många bilfabrikanter satsar strikt på elbilar så väljer Peugeot att erbjuda ett bredare motorutbud, vilket innebär att det ena inte nödvändigtvis behöver utesluta det andra. Därmed hittar vi såväl diesel- som bensinmotorer på den omfattade menyn. Vi har dock koncentrerat oss på en helt ny laddhybrid.

Visar tänderna…

Det första man slås av är den lyckade designen där grillens nya lejonlogotyp flankeras av två lysande kindtänder. För att ytterligare höja sportigheten har GT-versionen även lejonsköldar på framflyglarna – på samma ställe som Ferrari har sin stegrande häst. Lika ny som exteriören är interiören där Peugeot gjort allt för att öka kvalitetskänslan. Den lilla ratten med sin ovanliga form ligger fint i händerna och ger en viss gokartkänsla åt körningen. Sportstolarna är både snygga och bekväma samt går att skjuta rejält bakåt – men det sker på bekostnad av baksätet. Kvalitetskänslan har tagit ett rejält kliv framåt och instrumentpanelen liknar den som återfinns hos storebror 508. Mycket sköts därmed via en centralt placerad 10-tumsskärm.

…och vässar klorna

Kikar vi på 308:ans motorutbud så erbjuds trecylindriga bensinmotorer på 110 respektive 130 hästkrafter samt en dieselfyra på 130. Men om du föredrar att smyga fram ljudlöst i stadstrafiken finns även laddhybrider på 180 respektive 225 hästkrafter. Vi koncentrerade oss på den senare med sportiga GT-kläder och därmed hoppar grundpriset från 254 900 upp till 429 900. Vår olivgröna testkärra skiner inte bara i kapp med den franska solen – utan är dessutom riktigt underhållande att köra. Den åttaväxlade automaten är ett under av smidighet och med full kräm i 12,4 kWh batterierna tar man sig omkring sex mil. Föredrar du däremot en renodlad elbil så är det bara att hålla ut till nästa år då Peugeot E-308 lanseras. Vårt hungriga societetslejon är dock redo att sätta såväl tänder som klor i sina konkurrenter.

Text: Bengt Dieden och Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB