Audi e-tron Sportback 55 quattro

För kung och vinterland

(C h a m o n i x – F r a n k r i k e)

Atomer består av protoner, neutroner och elektroner. Nu har Audi tillfört ännu ett begrepp i samma anda och det är eldrivna e-troner. Allt började med en suv och senaste nyheten är fyradörrarscoupén GT. Vi har dock lagt vantarna på e-tron Sportback 55 quattro och coupésuven erbjuder det bästa från båda sina syskon. Visserligen är det ett dyrt nöje – men samtidigt är upplevelsen lika underbar som en bal på slottet.

Audi e-tron lanserades 2019 som ett svar på behovet av låga utsläppskrav men också som ett kraftfullt bevis på vad Audi med sin slogan ”försprång via teknik” kunde åstadkomma. Allt var genomtänkt in i minsta detalj – från placeringen av batteripaketet till körhjälpssystemen och finesser som kameror i stället för backspeglar.

Kung på vägen…

I en värld full av fyrkantiga suvar är e-tron Sportback den formmedvetna bilkonsumentens val när det gäller elsuvar. Karossen har coupésköna linjer samtidigt som instrumenteringen är helt digital och saknar i princip allt vad knappar heter. Det mesta sköts med hjälp av två stora pekskärmar på gott och ont. I den totala tystnaden som bilen erbjuder är det på sin plats med bra kräm i musikmaskinen och det fixar ”Bang & Olufsen Premium 3D Sound System” ypperligt. Audi e-tron Sporback ger en magnifik känsla av att vara ”kung i klassen” oavsett vart i bilen man sitter. Grundutrustningen är bra men ska man ha full säkerhet med bland annat filbytesvarnare och adaptiv farthållare så måste man addera olika paket till det redan skyhöga grundpriset på 929 500 kronor.

…och kung i Norge

Med en matchvikt på närmare 2,7 ton så är e-tron Sportback knappast någon liten pjäs. Boven i dramat är batterierna vars placering under bilen ger en perfekt viktfördelning, men även en räckvidd på 446 km. Precis som hos vanliga e-tron har Sportback en elmotor vid varje axel som ger en maxeffekt på 408 hästkrafter och ett vrid på 664 Nm. Automatlådan skjuter i väg bilen från noll till hundra på 5,7 sekunder samtidigt som topphastigheten är begränsad till 200 km/h. Tre olika körlägen går att välja mellan och vill man trotsa fysikens lagar finns ett som kopplar ur såväl antispinn som antisladd. Tja, att ratta testbilen under tuffa vinterförhållanden är en spännande upplevelse och kanske beror det på att räckvidden minskar otäckt snabbt. Men att e-tronerna är att räkna med i bilvärldens egna periodiska system bevisas inte minst i vårt västra grannland. Audi e-tron blev nämligen Norges mest sålda bilmodell 2020.

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB