Across är listig som en RAV

Lider du också av beslutsångest? Tja, då är dagens nybilsköp en mardröm och det är förmodligen bara en tidsfråga innan ditt topplock ryker. Därför känns nya Suzuki Across befriande okomplicerad – du behöver nämligen bara välja färg. Men skrapar man på laddhybridens yta så finns ännu ett stort val och det är om man ska köpa kopian eller originalet? Suzuki Across är nämligen en perfekt klonad Toyota RAV4.  

Dagens biltillverkare lever i en tuff värld och det är ett måste att erbjuda bilar i alla klasser. Men att ta fram nya modeller är både dyrt och tidskrävande – därför lockar otrohetsaffärer med ömsesidigt utbyte av produkter. Nya Toyota Urban Cruiser är exempelvis en Suzuki Vitara Brezza. Tillvägagångssättet kallas för ”rebadging” men tillverkarna föredrar den något tjusigare facktermen ”badge engineering”.

Små skillnader

Den första självklara frågan är naturligtvis hur Suzuki Across skiljer sig från Toyota RAV4? Svaret är knappt ingenting förutom nya emblem och en annorlunda front. Nästa fråga är då helt naturlig, vilken ska man välja? Det är en prisfråga och man kan faktiskt välja bilen med bästa dealen. Suzukin säljs enbart i en fullsmetad lyxversion för 539 900 kronor och hos Toyota heter motsvarigheten RAV4 Style. Priset? 539 900 kronor. Alltså dött lopp i prisronden – men det finns trots allt vissa skillnader. Suzukin har exempelvis fri service i tre år och ett äkta reservhjul. Toyota-ägarna får däremot nöja sig med ett reparationskit men å andra sidan ingår tvåtonslack. Garantierna är dock identiska för båda modellerna.

Stora förväntningar

Annars är nya Suzuki Across en riktigt trevlig familjebil med skyhög standardutrustning och ingen kan klaga över komforten. Men det bästa av allt är ändå drivlinan som inte helt otippat består av en bensinfyra i kombination med en elmotor på varje axel och därmed får vi fyrhjulsdrift på kuppen. Nu är den här lösningen inte den bästa om det är avancerad terrängkörning du ägnar dig åt och här har faktiskt Toyota en del att lära av Suzuki som är mästare på gyttjebrottning. Totalt serveras 306 hästkrafter och eftersom det är en laddhybrid så går det även att köra 7,5 mil på eldrift. Bakom ratten är det lätt att trivas och den steglösa automatlådan gör sitt arbete utan att klaga. Visst är Across en alldeles äkta kopia men tyvärr så avviker Suzukin på ett sätt. Kopiorna brukar alltid vara billigare än originalet.

Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB

Foto: CNP AB