(M i a m i – U S A)
Den amerikanska marknaden var en motig uppförsbacke för Volvo under många år. ”Skicka hit mera suvar” ropade säljcheferna förtvivlat men istället skeppade Volvo kombimodeller som var i det närmaste omöjliga att sälja. Det tog lång tid för ledningen i Göteborg att hitta rätt bilmix för USA. Nu har Håkan Samuelsson med kollegor lyckats och vi kan snacka om rena guldrushen hos landets återförsäljare.
Lite förenklat kan man säga att Volvos imponerande internationella fram-gångar just nu beror på duktiga konstruktörer och ingenjörer i Göteborg kombinerat med kinesiskt kapital.
Varje månad dimper det ner nya försäljningsrekord från Volvo Car USA i inkorgen. Det blev en snabbstart i januari med en ökning på 32,4 procent jämfört med samma månad ifjol och det är åttonde månaden i rad som man ökar i staterna.
Siffrorna talar dessutom sitt tydliga språk och åtta av tio Volvobilar som kör ut från de amerikanska säljhallarna är suvar – resterande två är sedaner.
Volvos kombimodeller må vara hur populära som helst i Europa men jänkarna visar fortfarande kalla handen. Min lokala återförsäljare ville inte ens byta in familjens begagnade V70 som jag köpt hos honom som ny några år tidigare. ”Precis som alla andra kombimodeller är den omöjlig att sälja” var hans kommentar.
Däremot fullkomligt älskar jänkarna suvar och faktum är att det är lilla lyxsuven XC40 som är populärast. Här marknadsförs den som superluxuös och det går hem i USA. Konkurrenterna har all anledning att snegla avundsjukt på Volvo XC40 som dessutom tilldelats hederstiteln ”Best New Car for 2021” av Autotrader.
Ändå är det ganska folktomt hos landets återförsäljare och det beror naturligtvis på pandemin. Men för ett år sedan var Volvo blixtsnabba med att få igång sin online-försäljning och det passar jänkarna utmärkt. Allt ifrån hostmedicin till förlovningsringar handlas redan hemma vid datorn så det är inte konstigt att Volvos nätförsäljning mer än fördubblades under pandemiåret 2020.
Göteborgarnas kärleksaffär med USA inleddes den femtonde augusti 1955 då ett gäng PV 444 anlände till hamnen i Los Angeles. Första året såldes efter mycket möda och stort besvär 26 bilar. 1956 ökade siffran till 5047 för att året efter landa på 10 319. Men det var med 240-serien på sjuttiotalet som försäljningen verkligen tog fart och på åttiotalet surfade hela USA-marknaden på kombivågen. Det fanns nämligen en tid då även jänkarna uppskattade praktiska kombibilar.
Att det är en marknad som svänger värre än en berg-och-dalbana bevisas inte minst av att toppresultatet i USA nåddes 2004 med 139 067 bilar (allt tack vare XC90) för att bara sex år senare tvärnita: 53 948. Men nu rullar det åt rätt håll igen och förra årets guldrush i USA resulterade i 110 129 sålda Volvobilar. Att tala är silver men att sälja är guld!
Carl-Ingemar Perstad, CNP:s USA-korrespondent / CNP AB