( R o m – I t a l i e n )
Det har ryktats länge att Suzuki och Toyota ska börja samarbeta. Under veckan bekräftades det hela och man brukar ju säga ”ingen rök utan eld”. Detsamma gäller för Suzukis senaste småbil Ignis vars modellnamn betyder just ”eld” på latin. Låter namnet bekant? Tja, förra generationen vinkande farväl för tio år sedan och har inte saknats av många eldsjälar. Frågan är om nya Ignis är en minisuv att gilla eller grilla?
Att bygga minisuvar är inte något obekant för Suzuki, utan själva grundidén kan spåras till tredörrarsversionen av Vitara från 1989. Den var också kort i rocken, byggde på höjden och erbjöds med både fram- och fyrhjulsdrift. Nya Ignis kastar sig med god aptit in i segmentet med sina 370 centimetrar på längden och 160 dito på höjden.
Högt till mark
Suzuki har gett den lilla rackaren en påfallande tuff design och det råder ingen tvekan om tillhörigheten i suvklassen – markfrigången är hela 18 centimeter. Tittar vi på interiören så känns den modern och testbilens mittmonterade sjutumsskärm får tankarna att sväva ända till Mercedes. Långa personer sitter behagligt såväl fram som bak, och baksätet är dessutom skjutbart sjutton centimeter i längsled. Kupén är dock strikt fyrsitsig eftersom den bakre mittplatsen lyser med sin frånvaro. Suzuki Ignis känns överraskande väluppfostrad på testslingan runt italienska Rom. Det går inte att trolla med naturlagarna så en viss skuttighet får och kan man leva med. Speciellt när grundmodellen med framhjulsdrift kostar 137 900 kronor och för tolvtusen extra så ingår även fyrhjulsdrift.
En nypa salt
Alla versioner har samma fyrcylindriga bensinmotor på 90 hästkrafter, men väljer man högsta utrustningsversionen ”High Executive SHVS” så ingår även ett smart lätthybridsystem. Det handlar om en extrastark startmotor/generator som via ett litiumjonbatteri assisterar motorn och därmed sparas soppa. Resultatet blir en blandad förbrukning på 0,47 liter milen medan sprinten till hundra rullar på 11,9 sekunder. Siffror som man får ta med en nypa salt eftersom Suzuki lagt sig till med en kul egenhet: att prestera bättre i verkligheten än på pappret! Tyvärr kostar autobroms, filbytesvarning och trötthetsvarning 8 900 kronor extra till instegsmodellen. Däremot är hela faderullan standard i ”High Executive” för 166 900 kronor. Nu återstår frågan hur många bilköpare som vågar leka med elden?
Tekniska data för Suzuki Ignis 1,2 AllGrip 4×4 High Executive
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 90 hk vid 6 000 varv/minut. Max vridmoment 120 Nm vid 4 400 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: halvstel bakaxel.
Styrning: Kuggstång med elservo. Vändcirkel: 9,4 meter.
Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 244 längd 370, bredd 169, höjd 160. Tjänstevikt 975. Bränsletank 30 liter.
Prestanda: Toppfart 165 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,9 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,0 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 114 g/km.
Pris: 166 900 kronor.
+ Plus…
Riktigt bra småbilskomfort
Hög standardutrustning
Hygglig fyrhjulsdrift
Kaxig attityd
– Minus…
Småskuttig fjädring
Plastig interiör
av Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB