( H u l t s f r e d )
Med den prestigefyllda utmärkelsen ”Truck of the Year” i bagaget spänner Volvo musklerna och sätter skräck i konkurrenterna. Göteborgarna har bokstavligen hittat nyckeln till framgång och nya XC90 T8 är ett rullande exempel på att det är de små detaljerna som gör helheten. Ta bara den läderinbundna nyckeln, den svenska flaggan i läderklädselns sidosöm och växelspaksväljaren i glas från Orrefors.
Med två matkassar i handen och på väg ut från den lokala mataffären blir jag omsprungen av en liten kille. Han vänder sig om och ropar till sin mamma: ”skynda dig mamma, skynda. Titta, titta, det är nya Volvo XC90”. Vår testkärra drar onekligen blickarna till sig och ska vi tippa att killen i sjuårsåldern blir en framtida Volvoägare?
Det svenska arvet
Den maffiga och gedigna fronten ger ett storartat intryck och det går att se på långt håll att det är en Volvo som kommer rullande. Att bilbyggarna från västkusten lagt stor vikt vid detaljer märks främst när man hoppar in bakom ratten. I läderklädselns sidosöm vajar den svenska flaggan som förmedlar budskapet ”Made in Sweden” på ett ypperligt sätt. Växelväljaren i kristall från Orrefors är en annan detalj som knyter ihop säcken med det svenska arvet samtidigt som materialet till instrumentpanelen har hämtats ifrån Norrlands djupaste skogar. När trävirket har valts ut sågas det i tunna fanerskikt, slipas och färgas. Många av momenten görs för hand och samtliga färger som använts har hämtat sin inspiration från det svenska landskapet. Pekskärmen på instrumentpanelen är lätt att navigera och härifrån styrs allt ifrån ljudanläggning till luftkonditionering. Skärmen är indelad i praktiska sektioner – en för varje område. Så man behöver inte flacka mellan olika sidor eller gå tillbaka till huvudmenyn. Fiffigt!
Den röda nyckeln
Vi är minst sagt laddade att testa Volvo XC90 T8. Under huven arbetar en bensinfyra på 320 hästkrafter ihop med en elmotor på 87. Suven rullar på bra och den åttastegade automatlådan sköter växlingarna med finess. Noll till hundra fixas på 5,6 sekunder samtidigt som suven toppar 230 km/h. Kortare sträckor upp till fyra mil kan köras på ren eldrift, sedan vaknar bensinmotorn till liv och tar över. På säkerhetsfronten hittar vi en hel del smarta lösningar och en kul grej är Volvos ”röda nyckel”. Här är det ägaren som bestämmer och oroliga föräldrar med gasglada tonåringar kan programmera in såväl toppfart som maximal ljudvolym. Vi märker snabbt att ljudanläggningen, som bjuder på inte mindre än 1400 watt och 19 högtalare, verkligen lever upp till vad den lovar. Priset för nya Volvo XC90 T8 startar från 770 000 kronor och då får du en prisad laddhybrid som värnar om det svenska arvet.
Tekniska data för Volvo XC90 2,0 T8 Inscription
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 320 hk vid 6 000 varv/minut. Max vridmoment: 400 Nm mellan 2 200-5 400 varv/minut.
Elmotor: 87 hk. Max totaleffekt (bensin+el) 400 hk.
Kraftöverföring: Bensinmotor fram, elmotor bak. Fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 11,8 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 298, längd 495, bredd 201, höjd 178. Tjänstevikt 2 343 kg. Bränsletank 50 liter.
Prestanda: Toppfart 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,6 sek.
Förbrukning/Miljö: 2,1 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 49 g/km.
Pris: 770 000 kronor.
+ Plus…
Känns solid och välbyggd
Sju sittplatser är standardBara två års nybilsgaranti
Enastående komfort
Säkerheten
– Minus…
Drar mer soppa än utlovat
Bara två års nybilsgaranti
av Jenny Nilsson / CNP AB