Vintern närmar sig och nu åker rattmuffar, fönsterskrapor och kupévärmare fram. Kör du på dubbdäck så får de användas från den 1 oktober till den 15 april medan de dubbfria får sitta på året runt. I lagens namn så ska dock vinterdäcken sitta på från 1 december till 31 mars, om det anses vara vinterväglag. Vi reder ut begreppen och ser till att du inte är ute på hal is.
Det är samma visa varje år – så fort de första snöflingorna dalat ner på backen så ringlar sig köerna långa till landets verkstäder. Själva benämningen ”vinterväglag” innebär rätt och slätt att vinterdäcken ska sitta på om det finns is, snö eller frost på vägbanan. Tidigare har lagen enbart gällt för personbilar, lätta lastbilar och släpvagnar men nu inkluderas även tunga lastbilar, bussar och husbilar.
Svårbesvarad fråga
Dubbat eller odubbat? Det är beslutet som många av oss våndas inför och svaret beror främst på vart i vårt avlånga land man bor och på vilket underlag man färdas mest. Skillnaden mellan olika vinterdäck är relativt liten så länge man kör på snö och väljer ett välkänt fabrikat – men på blankis är dubbat oslagbart. Däremot har de nordiska friktionsdäcken lägre ljudnivå, är bättre för miljön och dessutom slipper man fundera kring eventuella dubbdäcksförbud. Å andra sidan har trafikexperter räknat ut att friktionsdäcken är beroende av att minst 25 procent av landets bilar rullar på (just det) dubbdäck. Dubbens rivande och slitande förhindrar nämligen att vägarna poleras glashala av de snällare friktionsdäcken. Hur man än vänder och vrider på frågan så finns inget glasklart svar – däremot två gyllene regler. Välj vinterdäck med omsorg och låt inte snålheten bedra säkerheten.
Märklig märkning
Har du begagnade vinterdäck så glöm inte att kolla mönsterdjupet som måste vara minst tre millimeter. Är något däckpar slitet är det bäst att byta alla fyra, men blir det trots allt bara två nya så ska de fräschaste alltid placeras bak. Det är heller inte tillåtet att blanda dubbade med odubbade och går du i köptankar så ta hjälp av EU:s däckmärkning. På alla nya däck måste det finnas en dekal som betygssätter rullmotstånd, våtgrepp och ljudnivå – märkningen säger dock inte ett smack om vinteregenskaperna och dubbdäck är dessutom undantagna. Är det så att du blir ertappad med att köra på sommarsulor under vinterväglag så blir du 1 200 kronor fattigare. Tänk dig att vinterdäcken är som ett par oömma kängor medan sommardäcken kan jämföras med ett par foppatofflor. Ishockeylegenden får ursäkta, men tofflorna är värdelösa när det blir halt!
Av Johannes Gardelöf / CNP AB